eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 24. vasárnap Emma
Nyitókép: Alstom.com

Németországban jöhet az újabb kedvezményes bérlet

A kilenceurós kedvezményes bérlet már a múlté. Most azonban ismét felcsillant a remény, hogy egész Németországban az emberek január 1-jétől a korábbiakhoz képest némi kedvezménnyel közlekedhetnek a buszokon, a metrón és a távolsági vonatokon is.

Olaf Scholz kancellár a közelmúltban kormánya egyik legnagyobb vívmányának nevezte, hogy június 1-jétől három hónapig mindössze 9 eurós, kedvezményes közlekedési bérletet biztosított az energia-, illetve általános megélhetési válság által amúgy is sújtott állampolgároknak.

A bérlet bevezetése olyan sikeres volt, hogy augusztus 31-ig a legfrissebb adatok szerint mintegy 50 millióan vették igénybe. Szeptember 1-jétől azonban ismét beköszöntött a kedvezményes nyári időszakot megelőző, meglehetősen drága közlekedés.

Aligha véletlen, hogy a tartományok folytatást követeltek. A kormány hajlandó volt az egyezkedésre, a pénzügyminiszter azonban ellenállt. Christian Lindner úgy ítélte meg, hogy a költségvetés helyzete ezt nem engedi meg. Egybehangzó értesülések szerint mostanra mégis sikerült elmozdulni a holtpontról.

A tartományi közlekedési miniszterek szövetségi kollégájukkal, Volker Wissinggel megállapodtak abban, hogy 2022. január 1-jétől ismét kedvezményesebb közlekedési időszak következik. A finanszírozás részleteiről azonban még meg kell állapodni, és ennek határidejét október 1-jében szabták meg. Az illetékesek több opcióról vitáznak,

a legnagyobb valószínűsége jelenleg annak van, hogy havi 49 eurós bérletben állapodnak meg.

A tárgyaló felek arra törekednek, hogy az egész országra kiterjedő egységes rendszert léptessenek életbe, a költségeket illetően pedig arányos teherviselés jöjjön létre a tartományok és a kormány között. Mindenekelőtt a közlekedési vállalatok terheinek enyhítéséről lenne szó. A 9 eurós időszakban ezt a veszteséget a szövetségi kormány 2,5 milliárd eurós támogatással egyenlítette ki.

Ha a 49 eurós kedvezményes bérletről végleges egyezség jönne létre, ez legkevesebb évi 3 milliárd eurós pótlólagos kiadással járna. Az érvényben lévő központi szabályozás értelmében a helyi közlekedés a tartományok felelősségi körébe tartozik, a központi kormánynak azonban részt kell vennie a finanszírozásban. A szövetségi közlekedési miniszter jelezte, hogy a többmilliárdos összeg felét a kormány állná, a másik felét azonban a tartományoknak kellene fedezniük. Az utóbbiak azonban többet követelnek.

A felek egyelőre arról állapodtak meg, hogy munkacsoportot hoznak létre, amelynek október 12-ig, a közlekedési miniszterek újabb konferenciájáig megoldást kell találnia.

Volker Wissing szövetségi közlekedési miniszter úgy értékelte, hogy az eladott 9 eurós bérletek száma, továbbá az állampolgárok "lelkesedése" mindenképp siker.

"Meg fogunk állapodni"

– fogalmazott meglehetős derűlátással a miniszter.

Berlin azonban nem várt a megállapodásra. A tartományi rangú német főváros vezetősége a napokban úgy döntött, hogy a nyári nyári hónapok után Berlinben az év utolsó szakaszára is kedvezményes árú közösségi közlekedési bérletet vezetnek be. A város teljes területén érvényes bérlet havi szinten 29 euróba kerül és az október-decemberi időszakra szól.

Sajátos javaslattal állt elő ugyanakkor egy tekintélyes berlini közlekedéskutató. Andreas Knie az ARD televíziónak nyilatkozva felszólított a gépkocsival való közlekedés szubvencionálásának korlátozására. A szakértő úgy vélekedett, hogy a kedvezményes tömegközlekedést ki kell terjeszteni Németország minden szegletére. A buszt, a metrót, a vonatot olcsóbbá, az autók használatát viszont szerinte drágábbá kell tenni. Ennek kapcsán példaként említette a szolgálati gépkocsik használatához biztosított privilégiumok és a bizonyos esetekben járó távolsági átalányok megszüntetését.

Címlapról ajánljuk
Gyenesei Leila: új vezetéssel és más szemlélettel nagy lendületet kaphat az öttusa

Gyenesei Leila: új vezetéssel és más szemlélettel nagy lendületet kaphat az öttusa

Tizenkét év után lett újra magyar tagja a Nemzetközi Öttusa Szövetség elnökségének, miután Gyenesei Leilát beválasztották az irányító testületbe a tisztújító kongresszuson. A világbajnok öttusázó az InfoRádióban elmondta: a sportág népszerűbbé és jobban eladhatóbbá válhat azzal, hogy a lovaglás helyére bekerült az akadályverseny a számok közé.

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
Ki tudják-e gazdálkodni a cégek a béremelést? Megszólaltak a munkáltatók

Ki tudják-e gazdálkodni a cégek a béremelést? Megszólaltak a munkáltatók

A 3 éves bérmegállapodást egyszerre tartja ambiciózusnak és a munkavállalók szempontjából kompenzációnak a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége. A munkaadói oldal kigazdálkodhatónak tartja 2025-re az egyszámjegyű minimálbér- és garantált bérminimumemelést, de azt azért jelezték, hogy főleg a kisebb vállalkozásoknál igencsak sok cég szűnt meg az elmúlt 2 évben. Szerintük egyértelműen a kisebb vállalatok voltak ennek az időszaknak a vesztesei. A munkaadói oldalon úgy látják, hogy a magyar piac elsősorban a termelékenység növelésével tudná jobban megtartani a munkaerőt, nem pedig a jelentős minimálbéremeléssel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×