eur:
392.91
usd:
355.66
bux:
72865.31
2024. szeptember 1. vasárnap Egon, Egyed

A miniszter a szuperexpressz híve

Nagy-Britanniában is mérlegelik, hogy helyezzék-e előtérbe a vasutat a közúti közlekedéssel szemben. A közlekedési miniszter a szupergyors vonatokban látja a jövőt.

1963-ban az addig világcégeket irányító Richard Beechinget bízta meg a brit kormány a rendkívül kiterjedt és veszteséges vasúthálózat nélkülözhetőnek ítélt szárnyvonalainak megszüntetésével. Neve fogalommá vált a szigetországban, s bár üzleti kíméletlensége népszerűtlenné tette Beechinget, a kormány eredményes munkájáért felterjesztette a lordi rangra. Követett el persze hibákat is, és végül egyes vonalakon vissza kellett állítani az általa megszüntetett forgalmat.

A brit gazdaság legújabb keletű nehézségei miatt bizonyos tervezett fejlesztéseket most elnapoltak és csökkentették a privatizált vasútvállalatok szubvenciálását. (Ugyanis Nagy-Britanniában immár 30 különböző vasútműködtető vállalkozás van.) De a pénzhiány ellenére mindenképpen ki akarják építeni az óránként közel 400 kilométeres sebességgel robogó szupergyorsvonatok vonalait.

Mit mutatnak az adatok? A britek 92 százaléka jelenleg gépkocsival vagy távolsági autóbusszal utazik, egy százalékuk a belföldi légijáratokon, 7 százalékuk vasúton.

A brit környezetvédők panaszolják, hogy mind az új repülőterek, mind pedig a mindkét irányban háromsávos (egyelőre ingyen használható) autópályák és autóutak túl sok területet fednek be betonnal, aszfalttal. Õk tehát vasútpártiak, már csak a légszennyeződés növekedésének megakadályozása miatt is.

A brit közlekedési miniszter a belső légijáratok ellenfele, ezek használata helyett szeretné, ha utasok és teherszállítók egyaránt a vasutat használnák. Szupergyors expresszjáratok műszaki feltételeinek a biztosítására irányoz elő milliárdos összegeket. De éppen a költségek miatt vannak ellenzői is a tervezetének.

A minisztérium a közvélemény megnyerésére kampányt indított, hangsúlyozva, hogy a vasút, a repülőgéppel ellentétben, kevésbé szennyezi a légkört, emellett pedig a települések központjába viszi utasait, és a különféle szolgáltatásokat nyújtó expresszvonaton kényelmesebb az utazás, mint gépkocsin.

Probléma azonban, hogy a brit vasutak viteldíja máris igen drága, és pályatestjavítás miatt túl sűrűn jelentenek be menetrend-változásokat.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.02. hétfő, 18:00
Maruzsa Zoltán
a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára
Újabb fordulat az orosz-ukrán konfliktusban - Háborús híreink szombaton

Újabb fordulat az orosz-ukrán konfliktusban - Háborús híreink szombaton

Az orosz-ukrán háború újabb fordulatot vett, miután Kijev katonai műveletet indított az oroszországi Kurszki területen. A NATO főtitkára, Jens Stoltenberg a Welt am Sonntag német hetilapnak adott nyilatkozatában reagált az eseményekre. Eközben pénteken késő este az oroszországi Belgorod városát ukrán támadás érte, ami öt halálos áldozatot követelt, és 46 ember sérült meg - jelentette be Vjacseszlav Gladkov, a térség kormányzója. Az incidens során 37 embert, köztük hét gyermeket kórházba kellett szállítani.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×