Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Highway transportation with yellow lorry at sunset
Nyitókép: IvanSpasic/Getty Images

Elképesztő állapotok az európai kamionos fronton

A Nemzetközi Közúti Fuvarozók Egyesületének (IRU) legfrissebb kutatása szerint Európában már 40 százalék felett van a sofőrhiány.

Az IRU 25 országra és összesen 1500 fuvarozási cégre kiterjedő nemzetközi kutatást végzett, azt vizsgálva, hogy milyen arányú munkaerőhiánnyal kénytelenek megküzdeni az iparági szereplők a hivatásos gépjárművezetőkkel kapcsolatban – írja a Vezess.hu.

Bár a felmérés globális volt, külön vizsgálta az európai helyzetet is. Ezek alapján elmondható, hogy a pandémia alatt tapasztalt lezárások rendkívül rossz hatással voltak a szektorra, ugyanis az öreg kontinensen tavaly 42 százalékra ugrott a betöltetlen álláshelyek száma. (Ez az adat már csak azért is sokkoló, mert 2021-re az IRU eredetileg csak 7 százalékos hiányt prognosztizált. A pandémia előtt, 2019-ben pedig “csak” 24 százalékos volt a kamionsofőrhiány Európában.)

Az autós szaklap a felmérést ismertetve hozzáteszi, hogy a legrosszabb helyzetben a közismerten nagy munkaerő elvándorlástól szenvedő országok vannak, mint Románia vagy Lengyelország. Előbbinél 71 ezer utóbbinál pedig 80 ezer kamionsofőr hiányzik. Érdekes mód viszont Németországban sem jobb a helyzet, ami eddig kifejezetten vonzotta a kelet-európai sofőröket. Az IRU összesítése szerint ugyanis 2021-ben tavaly 80 ezer hivatásos kamionsofőr hiányzott a német munkaerőpiacról. Globálisan nézve a legdurvább hiány Kínában mutatkozott, ahol 1,8 millió betöltetlen álláshely volt 2021-ben ebben a szektorban, ami elérte a 140 százalékot.

A helyzet javulására rövid időn belül kevés esély mutatkozik, hiszen

a 25 év alatti kamionsofőrök kevesen vannak, alig 6-7 százalék az arányuk.

Európában minden harmadik hivatásos teherautó-vezető az idősebb generáció tagja. A kamionsofőrök átlagéletkora is az öreg kontinensen a legnagyobb, szám szerint 47 év.

Címlapról ajánljuk
Inváziós fajok támadása: durva következménye lesz, ha csak akkor cselekszünk, amikor már ég a ház

Inváziós fajok támadása: durva következménye lesz, ha csak akkor cselekszünk, amikor már ég a ház

Amikor egy idegen állat- vagy növényfaj megtelepszik Magyarországon, hajlamosak vagyunk csak ökológiai problémaként gondolni rá, pedig a számlát nem a természet, hanem a gazdaság fizeti. Fertő Imre, a Budapesti Corvinus Egyetem Fenntartható Fejlődés Intézetének professzora az InfoRádióban azt mondta, az igazi veszteség sokszor olyan „láthatatlan” tételekben rejlik, mint a romló vízminőség vagy az eltűnő fajok, ezért fontos a minél gyorsabb cselekvés, továbbá mérsékelni kell az okozott károkat, negatív hatásokat.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×