Infostart.hu
eur:
387.78
usd:
330.8
bux:
109547.02
2025. december 18. csütörtök Auguszta
Engineer hand using tablet with machine real time monitoring system software. Automation robot arm machine in smart factory automotive industrial Industry 4th iot , digital manufacturing operation.
Nyitókép: Zapp2Photo/Getty Images

Újabb csapás a hazai autóipari beszállítóknak

Az energia és az alapanyagok árának változása miatt legalább 10, de akár 20 százalékos drágulás is történhet a szektorban.

Meglehetősen gyengén teljesített, 15-20 százalékkal visszaesett tavaly a hazai autóipar a globális nehézségek következtében, a gyárak többször leálltak az alkatrészhiány miatt, mindez rányomta a bélyegét a beszállítói láncok teljesítményére is – mondta a VG-nek a Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetségének (Majosz) elnöke. Nyirő József kiemelte, hogy egy autó nem készülhet el, ha bármelyik alkatrész hiányzik belőle, ezért is okozott nagy gondot az alapanyag- és a csiphiány, illetve a szállítási nehézségek is.

Gyárbezárásokra, jelentősebb elbocsátásokra még nem volt szükség, a cégek tartalékokból és állami támogatásokból maradtak a felszínen, viszont mivel a tartalékaik fogynak, kulcsfontosságú lesz az idei év. A Majosz elnöke egyelőre kiemelt idei kockázatnak nevezte az energiaköltségek drasztikus emelkedését. Hatalmas versenyhátrányba kerülhetnek azok a vállalkozások, amelyeknek a lejárt áramvásárlási szerződésük helyett magasabb áron kell újat kötniük. Emellett a munkaerő költségeinek emelkedése is jelentős kiadásnövekedést okoz.

A globális ágazati előrejelzések szerint a szállítási nehézségek és a konténerválság arra ösztönzi a gyártókat, hogy rövidüljenek az ellátási láncok, aminek a kelet-közép-európai országok lehetnek a nyertesei. A magyarországi piacon egyelőre nem tapasztalható ilyen folyamat. Bár a szállítási költségek már elszálltak, még mindig a távol-keleti gyártók vezetnek árversenyben – mutatott rá Nyirő József.

A hazai autóipari beszállítóknak tavaly romolhatott a nyereségessége az alapanyagok, a szállítás és a raktározási költségek együtt mintegy 10 százalékos drágulást eredményező növekedése miatt.

A Majosz elnöke szerint az idén az energia és az alapanyagok drágulása miatt 10 százalék körüli, de akár 20 százalékos áremelkedésre is lehet számítani. Ennek ellenére a legtöbb gyártó bizakodik, hogy év közben javulni fog a helyzet, és december végére talpra áll az autóipar.

Címlapról ajánljuk
Bejelentették: már most elkezdődött az influenzajárvány, de egyes országrészekben nincsen oltás

Bejelentették: már most elkezdődött az influenzajárvány, de egyes országrészekben nincsen oltás

Január helyett már most elkezdődött az influenzaszezon – jelentette be az InfoRádióban a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ országos tisztifőorvosa a hivatal friss adatai alapján. Surján Orsolya megerősítette azt is, hogy bár a rizikócsoportokba tartozók számára elérhető az oltóanyag, ám az ország egyes területén tapasztalható lehet a készlethiány.

Gazdatüntetés Brüsszelben: borult az eredeti akciózási terv, útlezárások jönnek az EU-csúcs helyszínén

Európai egység alakult ki a gazdatársadalomban a mostani brüsszeli tiltakozást illető két ügyben: senki nem szeretne nagy mennyiségű, ellenőrizetlen dél-amerikai élelmiszer ellen küzdeni a piacért, illetve a green dealből adódó átállás anyagi terheit sem vállalnák a jelenlegi formájában. A tüntetés eredeti programját borították az éjszakai akciózások, amelyek jelenleg ott zajlanak, ahol a zárolt orosz vagyont Brüsszelben őrzik. Helyszíni tudósítás.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×