A Ryanair, Európa legnagyobb légitársaság mintegy 1100 járatát törölte júniusban (tavaly júniusban mindössze 47 járatot nem indítottak el), ám nem csupán ez a vállalat küszködik például sztrájkkal és más gondokkal, a többi diszkont-légitársaságnak is problémái vannak. Az Easyjet júniusban 1263 járat törléséről adott hírt, az Eurowings képviselője a német televízióban arról nyilatkozott, hogy az első fél évben 2736 járatukat kellett törölniük - írta a napi.hu a lengyel Rzeczpospolita című lap alapján.
A Wizz Air csökkenő eredménye kapcsán Váradi József vezérigazgató is beszélt a problémákról az MTI-nek: sok a sztrájk és a kapacitáscsökkentő intézkedés, emiatt a három órán túl késő járatok száma megduplázódott, és négyszer annyi járatot kellett törölniük az első negyedévben, mint az előző évben ugyanekkor. Emiatt 5-6 millió euró többletköltségük jelentkezett.
Egy német közlekedési szakértő szerint kivételes káosz uralkodik most nyáron. A járatokat törlik, a gépek állandóan késnek, a helyzet drámai, az utasok panaszkodnak, a csomagok jóval később érkeznek meg - ha egyáltalán -, mint a feladóik.
Kevés az ellenőrzést végző ember is
A Ryanair elnöke másokat tesz felelőssé a légitársaságok gondjaiért. Elsősorban a repülések biztonságát garantálni hivatott ellenőrzéssel van gond, mivel nincs elég olyan ember, aki aláírhatná a gépek felszállását engedélyező papírt. Főleg Nagy-Britanniában és Németországban tapasztalnak erős hiányt az ellenőrök körében.
Visszaüt a költségcsökkentés?
A repülési ellenőrök szervezete (GdF) elismeri, hogy valóban kevesen vannak, de szerinte a diszkont-légitársaságok sem ártatlanok. Kierőszakolták ugyanis a repülési biztonsági szolgálatok fenntartási költségeinek csökkentését. Ennek a hamis spórolásnak most érvényesülnek a következményei.
Egy másik elemző igazat ad az ellenőrök szövetségének, de úgy látja, hogy nem pusztán az ellenőrök létszámhiánya okoz gondot. Sok járat azért késik, mert a diszkontcégek lecsökkentették a repülő személyzetet. Ha új embereket kell felvenniük, akkor azok betanítási idején nem tudnak kiket a gépekre ültetni. Az új dolgozók integrálása nem megy simán és gyorsan.