eur:
389.49
usd:
361.89
bux:
68002.24
2024. május 4. szombat Flórián, Mónika

Mennyivel lesz drágább az autózás jövőre?

A következő esztendő semmi esetre sem lesz a jármű-üzemeltetők kedvence, ugyanis a fizetendő terheik jelentős mértékben emelkednek - még akkor is, ha egy métert sem gurulnak az autójukkal. A parlamenti jóváhagyás előtt csak tervezetként szabad kezelni a benyújtott törvényjavaslatokat, de nagy valószínűséggel a végszavazás során sem lesznek kisebbek a bennük szereplő számok.

Regisztrációs adó

Az a kötelezettség azokat terheli, akik új, vagy olyan használt autót vásárolnak és helyeznek forgalomba Magyarországon, melyen még nem volt hazai azonosító jel (rendszám). 2012-ben már az Euro 5 károsanyag kibocsátási határértékeket teljesítő autók számítanak majd korszerűnek, így a korábbi évekhez képest egy oszloppal bővül a regisztrációs adó táblázat.

Az új autók esetében nem lesz jelentős a változás - mondhatni kerekítési határon belüli -, de a jogszabály alkotói arra azért odafigyeltek, hogy a legnagyobb volument jelentó 1,6 liter körüli autók tétele - ha csak kis mértékben is, de - emelkedjen. A 2011-ben még környezetbarátnak minősített Euro 4-es járművek regisztrációs adó terhe jelentősen növekszik, amit a teljesen átdolgozott és az autók valós értékvesztéséhez jobban közelítő avultatási tábla sem kompenzál.

Átírási - vagyonszerzési - illeték

Míg korábban független volt a jármű korától a vagyonszerzési, vagy más néven átírási illeték mértéke - csak a hajtómotor lökettérfogata határozta meg ennek összegét -, 2012-től már a kor és a teljesítmény lesz a számítás alapja.
Néhány esetet kivéve ez jelentős többletterhet ró az új tulajdonosra, de legalább csak egyszer kell kifizetni.

Kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás

A veszélyes üzemnek minősülő közlekedésben mindenki számára fontos, hogy a balesetek következményeit egy olyan rendszer mérsékelje, illetve álljon helyt, amely minden esetben képes a vétlen fél kárát a lehető legteljesebb mértékben kompenzálni, miközben az okozó számára sem jelent elviselhetetlen terheket. Ez a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, melynek díjai ismét jelentős változáson esnek át.

Az üzletben érdekelt biztosítótársaságok - nem utolsó sorban az elmúlt évek csökkenő kárkifizetésinek köszönhetően - az ügyfelekért és bevételért folytatott versenyben további díjmérséklésre készültek. Csakhogy a járműüzemeltetők ebből aligha érezhetnek bármit is, ugyanis 2012-ben bevezetésre kerül a baleseti különadó, mely a kötelező biztosítási díjtételek 30 százalékával egyezik meg. A gyakorlatban ez azt jelenti, mintha a 2012. január 1-ével 27 százalékosra emelkedő általános forgalmi adó a biztosítási díjakban is megjelenne - holott ez eddig és ezután is tárgyi adómentes.

A biztosítótársaságok a törvényi kötelezettségüknek megfelelően 2011. október 30-án fogják közzétenni díjtételeiket. Aki, vagy amely cég nem az elmúlt egy évben cserélt járművet, annak a novemberi, decemberi időszak áll a rendelkezésére, hogy tanulmányozza a nyomtatott vagy on-line táblázatokat, és meghozza döntését, mely társasággal kíván szerződni az újévre. Akinek évközi a fordulónapja, az is ugyanezekkel a díjakkal kalkulálhat, de a felmondási és újraszerződési határideje a jármű tulajdonba kerülésének évfordulójához kapcsolódik.

Jövedéki adó

Nem 2012. január 1-gyel, hanem már a 2011. november 1-jével emelkedik a gázolaj jövedéki adója, mely leginkább a dízelmotorral hajtott személyautók és 7,5t alatti haszonjárművek üzemeltetőit sújtja. Az eddigi 97,35 Ft/literről 110,35 Ft/literre nő eme adónem mértéke, amit tovább növel az idén 3,25, január 1-től pedig 3,51 Ft-nyi - jövedéki adóra eső - általános forgalmi adó.

A nehéz tehergépjárművek esetében az úgynevezett kereskedelmi gázolaj mérsékli ezen árnövekmény terheit, de a fuvarozók csak negyedévente igényelhetik vissza 17 Ft/l-es jövedéki adó "kedvezményüket".

Pénzügyi lízing áfája

Az október közepén a parlament elé terjesztett adótörvény-tervezet szerint 2012. január 1-től visszaigényelhető lesz a nyílt végű pénzügyi lízing és operatív lízing Áfája a céges gépjármű használat arányában. Azt még nem látjuk, hogy mivel kell alátámasztani a céges használatot, visszatér-e az útnyilvántartás, vagy valamilyen fix arányt állapítanak meg, mint mondjuk a telefonköltségeknél - mondta el a Portfolio.hu kérdésére Lévai Gábor a Magyar Lízingszövetség főtitkára.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×