A magyar vásárlók 82 százaléka tudatosan, előre megtervezi vásárlásait és a boltlátogatók több mint fele vásárlás közben rendszerint gyors döntést hoz a bolton belül - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb felmérésből, amelyben 11 közép-európai országban és Ausztriában vizsgálták a napi fogyasztási cikkek iránti keresletet.
A fogyasztók legalább kétharmada Magyarország mellett Ausztriában, Szlovákiában és Csehországban is összehasonlítja a márkák árait, mielőtt választana közülük.
A 2000-es évek közepéig tipikusnak mondott élményszerű vásárlás egyre kevésbé jellemző a magyarországi vevőkre, akik tehát egyre tudatosabbá válnak. Az élményszerű, "nézelődő vásárlás" sokkal jellemzőbb a déli régióra, a bolgár, a szerb és a horvát vásárlókra.
A kutatásban azt is vizsgálták, hogy mennyire vásárolnak előre az emberek a napi fogyasztási cikkekből. Szerbiához hasonlóan ma már Magyarországon is csak a háziasszonyok harmadára igaz, hogy nagyobb készleteket tartana otthon. A magyar vevőkre egyre inkább az jellemző, hogy vásárlásaikat úgy optimalizálják, hogy többször, de egyúttal kevesebbet vásárolnak. Ezzel szemben például az orosz vagy a román családok kétharmada "spájzol".
Hanganyag: Kálló Izabella