A Bajnai-kormány idejébe csak annyi fért bele, hogy biztosítsa a Malév továbbélésének lehetőségét azzal, hogy a stratégiai koncepcióval és célkitűzéssel nem rendelkező tulajdonostól, az orosz fejlesztési banktól visszavette állami tulajdonba - mondta az InfoRádiónak a leköszönő pénzügyminiszter, aki hozzátette: ezzel megteremtődött annak a lehetősége, hogy a Malévnak lehet jövője, de hogy milyen lesz ez a jövő, arról már az új kormány dönt.
Oszkó Péter úgy véli: a jelenlegi adósságállományával kétséges, hogy mennyi időt tud túlélni a Malév, éppen ezért szerkezetátalakításra van szükség, amely magában foglalja a légitársaság kapacitásának kihasználtságát, felhalmozott adósságainak konszolidációját, illetve annak átütemezését.
A továbbélés csak úgy biztosítható, ha a Malév legnagyobb hitelezője, a korábbi orosz tulajdonos kompromisszumkészséget mutat az adósság részbeni elengedésében vagy átütemezésében - közölte a távozó miniszter, aki hangsúlyozta: a magyar állam úgy vette vissza a Malév tulajdonát, hogy a hitelezők felé kötelezettséget vállalt: szándékosan nem fogja előidézni a társaság csődjét.
A magyar államnak azonban nem kötelessége bármilyen mértékű adósságot finanszírozni. Mérlegelni kell, hogy a hitelezőkkel meg tud-e egyezni olyan adósság-átütemezésről vagy részbeni elengedésről, amivel tovább tud élni. Ha nem, és csődbe megy, akkor azt kell mérlegelni, hogy el lehet-e indítani egy új légitársaságot - mondta Oszkó Péter.
Kiemelte: eddig a költségvetésnek nem került nagy összegébe a Malév, és ez így lesz 2010-ben is. Rövid távon csak a szerkezetátalakítás jelenthet finanszírozási terhez a büdzsé számára - tette hozzá a leköszönő pénzügyminiszter.
Hanganyag: Kaputa Júlia