eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Egy rendőr a Véda automata közlekedés-ellenőrzési rendszer egyik sebességmérőjével a 6-os főúton, Pécs határában 2016. április 21-én. Csaknem kilencszáz magyarországi helyszínen ellenőrzi a rendőrség a sebességhatár túllépését reggel hat óra óta 24 órán keresztül a Speedmarathon nemzetközi akció keretében.
Nyitókép: MTI/Sóki Tamás

Nem szóltak róla, de már nemcsak a gyorshajtókra vadászik a VÉDA

A hatóság számos célja használja a VÉDA-rendszert, ám a szupertraffipaxok egyik fontos tulajdonságát eddig nem verték nagy dobra - és minden okuk megvolt rá.

Magyarország útjain soha korábban nem figyelte az autókat olyan kamerarendszer, amely a gyorshajtás mellett fél tucat egyéb szabálysértést is képes rögzíteni: figyeli és bünteti a záróvonal átlépését, a közlekedési lámpák és a vasúti átjáró pirosán való áthajtást, a kötelező haladási irány megszegését, az autópálya leállósávjának és a buszsávnak a használatát, vagy a biztonsági öv nélküli közlekedést - írja a vezess.hu.

A beüzemelése óta szinte évről évre rekordszámú gyorshajtót kap el a rendszer, valamint különféle statisztikák jelennek meg a rögzített szabálytalanságokról. Ám a kezdetektől fogva valami mást is figyelnek a kamerák, ám ezt a rendőrség a bűnüldözés sikeressége érdekében nemigen osztotta meg a nyilvánossággal. Ám, mint a lap írja, egy hivatalos rendőrségi hír "leplezte le" a rejtegetett tulajdonságot,

ugyanis beszámoltak róla, hogy a VÉDA segítségével fogtak el egy grúz férfi által vezetett, olasz rendszámos, körözött járművet.

Mint írják, a bizonyos BMW a grúz állampolgárságú, de Olaszországban élő férfival Lenti felé tartott, amikor a rendszer rögzítette, és jelzést küldött róla. A rendőrök Lentiben, egy parkolóban kapták el társával együtt, akit szintén körözött az Ajkai Rendőrkapitányság.

A lap kifaggatta az Országos Rendőr-főkapitányságot a VÉDA lopott autók elleni, és más irányú használatáról, működéséről, tényleges tudásáról. "Napi gyakorisággal több riasztási jelzés érkezik" - válaszolta a lapnak az ORFK, hozzátéve, hogy hogy 2017 óta alkalmazzák a VÉDA-t körözött járművek ellen, arról viszont nem vezetnek statisztikát, hogy mennyit talált meg közülük az elmúlt években.

KÖNYIR (Körözési Nyilvántartó Rendszer) a neve a VÉDA által használt adatbázisnak, amibe a rendőrség mellett a NAV és a bíróságok is egyaránt rögzítenek körözéseket

- írják. A rendszer lefuttatja a naponta megfigyelt rendszámokat az adatbázisban, és ha az adott tábla szerepel a KÖNYIR nyilvántartásában, riasztást küld. Ugyanakkor a hatóság azt elismerte a lapnak, hogy a gépjárművek egyéb ismérveinek, például rendszámának, gyártmányának, típusának és színének összetartozását a vonatkozó nyilvántartásban nem ellenőrzi a rendszer.

Kiemelik azonban, hogy a KÖNYIR több, mint lopott járművek adatbázisa, ugyanis több okból is állhatnak körözés alatt. Eltűnt személyek és körözött emberek keresésére is használhatók ezek a traffipaxok, de a csődeljárásról és felszámolási eljárásról szóló törvény által érintett emberek vagy járművek felkutatására és a végrehajtási törvény által érintett emberek vagy járművek beazonosítására is.

Ennek kapcsán a rendőrség azt is elárulta, hogy nem mindig ugranak, valahányszor figyelmeztetés érkezik egy-egy járműről, lehet, hogy csak megfigyelik a kamerarendszeren keresztül. A lapnak azt is elmondták, hogy ha az eljárás során a nyomozás indokolja, akkor az önkormányzatok térfigyelő kamerái által készített felvételeket is bekérhetik.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×