Negyedével-harmadával drágább egy itthon gyártott élelmiszertermék hazai értékesítése, mint Németországban, de számos más európai országban is olcsóbban találhatjuk meg a jól ismert magyar márkákat, mint a megszokott boltokban. A hazai gazdasági és szabályozási környezet az oka annak, hogy a többet kereső uniós polgárok is olcsóbban veszik az árut, mint a magyarok − írja a Portfolio.
A portál ennek egyik jelentős okaként a csomagolóanyagok után fizetendő díjak rendszerét, az úgynevezett kiterjesztett gyártó felelősséget (EPR) említi, mint az önköltséget aránytalan mértékben növelő tényező.
A tavaly júliustól hatályos jogszabály
a becslések szerint mintegy 120 milliárd forintot von ki az élelmiszeriparból - összehasonlításul: ez a 2021-es ágazati eredmény több mint felét jelenti.
A korábbi termékdíj költségei sokszorosára emelkedtek az EPR keretei között, ráadásul mindez Európában is kirívóan drágának számít. A fizetendő díj a csomagolóanyag tömegétől és anyagától függ, de például egy kisebb konzervdoboz esetében 1,2 forintról 12 forintra emelkedett – miközben Csehországban 2,54 és Ausztriában is 6,93 forint. Jellemző ugyanez minden más csomagolóanyag esetében: akár műanyagban, akár üvegben, akár másban kerül a polcokra a fiktív termékünk, a hazai rendszer lényegesen több költséget ró a gyártóra, mint más európai országok hasonló szabályozása.