„Mai hír, hogy a kormány megszünteti az állami fejlesztő NIF Zrt.-t is” – hívja fel a figyelmet Facebook-bejegyzésében Balogh Samu, úgy értékelve a helyzetet, hogy miközben a kormány korábban folyamatosan Budapest és az agglomeráció fejlesztését hirdette, a választások óta rükvercbe kapcsolt.
A főpolgármester kabinetfőnöke példaként említi, hogy előbb száműzték a Budapest Fejlesztési Központ nevéből a főváros nevét és átnevezték Nemzeti Közlekedési Központtá, majd döntöttek ennek beszántásáról. Utána megkezdődött a projektek átadása zömében a NIF részére, de végül azt is bezárják.
Szerinte a kérdés csak az, mi lesz így Budapest és az agglomeráció fejlesztésével?
- „Hogyan kívánja a kormány csökkenteni a naponta Budapestre zúduló autóforgalom nagyságát?
- Mi lesz konkrétan a HÉV-ek fejlesztésével?”
Balogh Samu emlékeztet:
a HÉV-eket még Tarlós István adta át a kormánynak – azóta várat a járművek és a vonalak fejlesztése.
Az állami HÉV-eknek eddig egyetlen járműfejlesztési sikere volt: lefestettek zöld-fehérre néhány vidékről idehozott bézét – fogalmaz a főpolgármester kabinetfőnöke, aki egy látványtervet is mellékelt, hogy miről szóltak az ígéretek, és mi a valóság.
Ismeretes, a hétfő éjszakai Magyar Közlönyben jelent meg az a kormányrendelet, amelynek értelmében megszűnik öt, a Lázár János vezette Építési és Beruházási Minisztérium alá tartozó gazdasági társaság:
- NIF Nemzetközi Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (útépítések kivitelezője),
- BMSK Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési és Közbeszerzési Zrt. (stadionok beruházásaival foglalkozó cég),
- BMSK Sport Közhasznú Nonprofit Kft. (ez a cég stadionokat, sportlétesítményeket működtet),
- NFP Nemzeti Fejlesztési Programiroda Nonprofit Kft. (ivóvízzel, szennyvízzel kapcsolatos beruházásokért felel),
- Sopron-Fertő Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. (ezt a céget turisztikai fejlesztésekre hozták létre korában).
A rendelet szerint a gazdasági társaságok 2023. január 1-jei nappal szűnnek meg, eddig kell a tárcának átvennie azok feladatait.