Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
A felújítás alatt álló esztergomi Nagyboldogasszony- és Szent Adalbert-főszékesegyház 2022. szeptember 19-én.
Nyitókép: MTI/Bodnár Boglárka

Megskalpolták az esztergomi bazilikát – fotók

Az esztergomi bazilika felújítása során leemelték a főszékesegyház déli tornyának kupoláját.

Az esztergomi bazilika felújítása során leemelték a főszékesegyház déli tornyának kupoláját.

Németh Tamás, a székesegyház felújítását vezető építész elmondta: az 5 ütemben tartó felújítássorozat 3. üteme a déli torony teljes, külső belső felújítása, valamint a bazilika nagyobbik, a toronyban lévő harangjának restaurálása. A szakemberek azért döntöttek a tetőszerkezet leemelése mellett, mert a nélkül a harangkiemelés csak a torony falszerkezetének roncsolásával lett volna megoldható.

A harangot szerda reggel emelik ki

– tette hozzá az építész.

Esztergom, 2022. szeptember 19.
A felújítás alatt álló esztergomi Nagyboldogasszony- és Szent Adalbert-főszékesegyház déli toronysisakja 2022. szeptember 19-én.
MTI/Bodnár Boglárka
A felújítás alatt álló esztergomi Nagyboldogasszony- és Szent Adalbert-főszékesegyház déli toronysisakja 2022. szeptember 19-én. MTI/Bodnár Boglárka

Elmondta azt is: a kupolát a bazilika mellett, a földön restaurálják. A restaurátori dokumentáció és az engedélyeztetés után, várhatóan egy hónap múlva kezdődik az acél tartószerkezet felújítása és a rézlemez cseréje, amit így a járókelők, turisták is figyelemmel követhetnek majd egy erre a célra kialakított dobogóról.

A kupola levételéhez Magyarország egyik legnagyobb daruját használták, amely

75 méter magasra nyúlt fel, hogy leemelje a tetőszerkezetet, melynek legmagasabb pontja - a keresztje - csaknem 60 méter magasan helyezkedett el.
Esztergom, 2022. szeptember 19.
A felújítás alatt álló esztergomi Nagyboldogasszony- és Szent Adalbert-főszékesegyház déli toronysisakja 2022. szeptember 19-én.
MTI/Bodnár Boglárka
A felújítás alatt álló esztergomi Nagyboldogasszony- és Szent Adalbert-főszékesegyház déli toronysisakja 2022. szeptember 19-én. MTI/Bodnár Boglárka

Németh Tamás megjegyezte: a tetőszerkezet levétele lehetővé teszi a jelenlegi, "toldozott-foldozott" és mindössze két harang fogadására alkalmas harangszék megújítását is. A munkálatok után a harangokat tartó szerkezet akár – az ekkora templomoknál szokásos –

5-6 harangot is képes lesz hordozni

– mondta, hozzátéve, hogy új harangokat ugyan nem kap a bazilika, de megteremtik a későbbi bővítés lehetőségét.

A bazilika tervezett felújítása 13 milliárd forintból, várhatóan 2024 tavaszára készül el.

Címlapról ajánljuk
2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

Szlovákiában nagyszabású közlekedésbiztonsági fejlesztés indul: a tervek szerint az 213 fix telepítésű radar, 48 közlekedési kamera, valamint 18 szakaszsebesség-mérő rendszer jelenik meg az ország útjain, a bírságok pedig automatikusan érkeznek majd. A városok és községek saját radarokat és kamerákat használhatnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Európa és Magyarország autóipara tartós strukturális présbe került: az iparágat a kínai verseny gyors térnyerése, a versenyképességi erózió és több elhibázott iparpolitikai döntés egyszerre szorítja. A ritkaföldfémekre és chipekre épülő, túlnyomórészt Kínához kötődő inputfüggőség geopolitikai kilengéseknek teszi ki az ellátást; az időszakos enyhülések pedig nem oldják a rendszerszintű sérülékenységet. Az exportorientált, erősen importfüggő magyar autóipari termelés – amely főként összeszerelő tevékenységet jelent – ugyan közvetlenül kevésbé veszélyeztetik az Európában tapasztalt ellátási problémák, a negatív hatások idővel a hazai gazdaságba is beszivárognak - derül ki az OECD által frissen közzétett részletes iparági statisztikákból.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×