eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
A vásárlók közötti biztonságos távolságra figyelmeztető felirat egy élelmiszerbolt padlóján a hollandiai Engelenben 2020. március 24-én. Az országban 4749 koronavírusos beteget tartanak nyilván és 213-ra emelkedett az elhunytak száma.
Nyitókép: MTI/EPA/ANP/Rob Engelaar

A járvány átírta az idei karácsonyi bevásárlásokat is

A vásárlások során első lett a biztonság, csökkent az üzletekben eltöltött idő, ezzel párhuzamosan szerényebbek az idei vásárlási tervek. A nyugdíjasok tavalyihoz képest alacsonyabb volumenű költése a koronavírustól való félelem és az online ismeretek hiánya miatti.

Az Ipsos a rendhagyó, járvány által nehezített karácsonyi készülődésről kérdezte meg vásárlókat december elején. Az országos mintán készült kutatás eredményei szerint a felnőtt lakosság 62 százalékos többsége kevesebbet vásárol idén, mint a korábbi években.

Mennyire ért egyet az alábbival?

A szerényebb vásárlási tervek részben a vírushelyzet miatti fokozott óvatosságnak, részben a bizonytalan anyagi helyzetnek köszönhetők. A jelenség az idősebb korosztályt, az alacsonyabban edukált fogyasztókat, valamint a nehezebb anyagi körülmények közt élőket (ESOMAR E státusz) fokozottan jellemzi, de a magas keresetűek körében is többségben vannak a pesszimista tervekről nyilatkozó válaszadók.

A kutatócég elemzése szerint a Covid-19-járvány következtében elvesztett állások (ami az aktív korú lakosság 2 százalékát érintette) nem rontották kimutatható mértékben a karácsonyi vásárlási volument.

A magyar vásárlók, a központi előírásoknak megfelelően nagy hangsúlyt fektetnek a biztonságra a boltok, üzletek személyes látogatása alatt. A fogyasztók 86 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ügyel a távolságtartása vásárlásai során, 78 százalékos többség figyel arra, hogy minél gyorsabban elhagyja az üzletet, továbbá tízből hét vásárló igyekszik ritkítani bevásárlásait is.

„A biztonságra való erős igény már hónapokkal korábban is megjelent számos kutatásunkban. Azok a szolgáltatók, akik erre időben reagáltak és intenzív higiénés intézkedéseket vezettek be, a karácsonyi készülődés ideje alatt több és elégedettebb vásárlóra számíthattak” – mondja Földes Annamária, a fogyasztói kutatásokért felelős vezető.

Mennyire ért egyet az alábbi állításokkal?

A biztonságos vásárlás valamennyi korosztály számára hasonló mód fontos, ugyanakkor a vírus által fokozottan veszélyeztetett idősek életét még erőteljesebben érintik a szigorítások.

Mennyire ért egyet az alábbi állításokkal?

Amennyiben a kívánt termékek elérhetők, már a hazai vásárlók negyede előnyben részesíti az online élelmiszervásárlást (26 százalék), amely során akár az érintésmentes kiszállítás lehetőségével is növelték az üzletek a biztonságérzetet.

„Már a tavaszi időszakban is jelentős fejlődést mértünk az online kiszolgálás egyszerűsödésében, de az őszi időszakban válaszadóink egyre több jó gyakorlatot osztottak meg velünk, és egyre kevesebb nehézkes ügyintézésről számoltak be” – utalt a szakértő az idei évben szerzett tapasztalatokra.

A pénztáros nélküli kasszák ugyanakkor főkét a legfiatalabb felnőttek körében vívtak ki népszerűséget: a 30 év alattiak 59 százaléka, míg a 60 év felettiek 31 százaléka választja az önkiszolgáló sort bevásárlásai során. Hasonló szélső értékek tapasztalhatók edukációs szint szerinti bontásban is: a diplomások közel kétszer akkora arányban részesítik előnyben a fizető terminálokat, mint a legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők (58 százalék vs. 31 százalék).

Az önkiszolgáló kasszákat előszeretettel használók körében a nemek aránya kiegyenlített, ugyanakkor a szegmensre fokozottan jellemző a digitális tájékozottság (intenzív internethasználók, interneten gyakran vásárlók, közösségi médiából tájékozódók), és a személyes kontaktus veszélyétől való félelem is.

Az Ipsos havi rendszerességű Omnibusz kutatásának eredményei reprezentálják a hazai 18 éven felüli magyar népességet a legfontosabb társadalmi-demográfiai mutatók (így életkor, nem, iskolai végzettség, lakóhely szerinti régió, településtípus) szerint.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Címlapról ajánljuk

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×