A Fidesz szerint az MSZP minden idők legdurvább választási kampányára készül. A szocialisták ugyanezzel vádolják az ellenzéki pártot. De mitől, vagy pontosabban: milyen határt átlépve durva egy kampány? A nemzetközi tapasztalatok iránt érdeklődve ezt kérdeztük Fűrész Gábor politikai kommunikációs szakértőtől.
"Az Amerikai Egyesült Államokban sokkal durvább a kampány - válaszolta a szakember -, de ott vasszabály, hogy az ellenféllel kapcsolatos állításnak igaznak kell lennie, különben a rágalmazó óriási összegű kártérítést kénytelen fizetni. Közép-Kelet-Európában és Magyarországon nem alakult ki ilyen vitakultúra, ami elsősorban a politikusok gyenge teljesítményével és annak következményeként tekintélyük hiányával magyarázható" - válaszolta Fűrész Gábor.
"A negatív kampány eredménytelen és unalmas" - ez már Wermer András véleménye. A marketingstratéga szerint ugyanakkor a magyaroknak nincs okuk a panaszra, mert egy átlagos amerikai kampány, vagy pusztán egy ülésnap a brit parlamentben sokkal durvább, mint az MSZP és a Fidesz vitái, amelyben a szemben álló felek már most kölcsönösen aljassággal vádolják egymást.
A kampány stílusa összefügg a kampány finanszírozásával. Amennyire durva az egyik, annyira álszent a másik. Elég egy minapi vitát felidézni, hogy lássuk ennek igazságát. Nyakó István, az MSZP szóvivője kifogásolta, hogy Salgótarjánban a fideszes önkormányzat bérel buszt a résztvevőknek az ellenzéki párt szombati, Kossuth téri tüntetésére. A Fidesz alelnöke, Kósa Lajos debreceni polgármester (az előbb említett demonstráció főszervezője) viszont azt vetette Oláh Lajos MSZP-s államtitkár szemére, hogy az a hajdú-bihari szocialisták elnökeként az ÁNTSZ szórólapjához csatolt levélben óvta választóit a H1N1 vírustól.
Aki például ezt, vagy általában a kampányfinanszírozás rendszerét képmutatónak tartja, most megírhatja a véleményét a politikusoknak egy e-mailben a Transparency International és a Freedome House által létrehozott weblapon a www.kepmutatas.hu címen.
Hanganyag: Herczeg Zsolt