eur:
401.3
usd:
366.98
bux:
74264.68
2024. október 12. szombat Miksa

Tudja meg, mire fizeti a reptéri illetéket!

A fapados légitársaságok elterjedése óta egyre gyakrabban merül fel a kérdés, hogy olcsó a jegy, de mennyi a repülőtéri illeték. A Pénzcentrum.hu összeállításából kiderül, egyáltalán, mire fizetünk ki olyan sok pénzt a repülőtereknek.

Aki már találkozott azzal, hogy a fapados repülőjegy árának háromszorosába kerül a reptéri illeték, biztos elgondolkodott azon, mire is fizet ki annyit pusztán azért, mert bemegy egy repülőtérre és ott felszáll egy gépre. Az utazási irodák kínálatában szereplő last minute utak ára sem olyan kedvező, ha végigböngésszük a járulékos költségeket, melyek legnagyobb tétele a repülőtéri illeték - írja a Pénzcentrum.hu.

Az utóbbi időben a repülőjegy alapára és a repülőtéri illeték egymáshoz viszonyított aránya oly mértékben megváltozott, hogy az utóbbi elérte az összforgalom mintegy 30 százalékát - mondta a közelmúltban Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke a Világgazdaságnak. Az illeték beszedésével és kezelésével kapcsolatban az utazási irodák felmerülő költségeit azonban senki nem fedezi, így ők egy újabb díj, a repülőtéri illeték után fizetendő kezelési költség bevezetését fontolgatják, amit végső soron az ügyfelek fizetnének meg.

A reptéri illetékek határtalan emelkedése ellen már maguk a légitársaságok is felemelték a szavukat, mivel a folyamatos drágulás végső soron eltünteti az alacsony repülőjegyárakból származó versenyelőnyüket. Miközben a visszaeső gazdaságban a légitársaságok elkeseredett versenyt vívnak az utasokért és végső soron a túlélésért, addig az olyan repterek, mint Koppenhága és a londoni Heathrow a reptéri illeték további emelését szorgalmazzák - épp az elmaradó utasszám miatt kieső veszteségre hivatkozva.

A repülőterek által megszabott illeték egyik fele alapvetően a légitársaságoknak, másik fele az utasoknak szól, még akkor is, ha végső soron egy személyszállító esetében mindkét költséget az utas fizeti. Az utasoknak számára felszámolt díj egy jó része természetesen magának a reptér épületének az üzembentartását szolgálja, egyaránt mi fizetjük meg a kivilágított várótermeket, a WC-ben elhasznált vizet és a takarítókat, akik a reptereken felgyülemlő napi több tonna szemét és kosz eltüntetéséről gondoskodnak.

A másik hatalmas kiadás a repterek részéről a biztonság - erre hivatkozva emelik az utóbbi időben a díjakat nyakra-főre. Mint Hardy Mihály, a Budapest Airport Zrt. vállalati és közkapcsolati igazgatója elmondta, 2001. szeptember 11. óta valóban jelentősen emelkedtek a biztonsági kiadások a repülőtereken. A Ferihegyi reptér mintegy 1500 hektáros területét kettős biztonsági kerítéssel kellett például körbevenni, de ez még csak egy egyszeri, bár igen jelentős kiadás. A biztonsági személyzet száma például megsokszorozódott, ahhoz pedig, hogy végre újra felvihessünk egy parfümösüvegnél nagyobb mennyiségű folyadékot a fedélzetre, újfent hatalmas összegeket kell majd kifizetnie a repülőtereknek a szűrőberendezésekre.

A harmadik ok, amiért egyre növekszik a repülőtéri illeték az a fejlesztési költség. A légiközlekedés rohamos fejlődésével ugyanis nehéz lépést tartani. Heathrow-n például várhatóan 2015 előtt meg sem kezdik a hármas számú kifutó építését, ám a reptér már illetékemelést tervez erre hivatkozva.

Ennek ellenére a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) igyekszik gátat szabni az egy utasra terhelhető repülőtéri illeték mértékének. Ezt a plafonösszeget Magyarországon végső soron a Közlekedési Minisztérium, illetve a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatósága határozza meg, ám Hardy szerint a Budapest Airport árai az utóbbi években nem érték el ezt a szintet.

A légitársaságokat ezzel szemben jellemzően három díj, a leszállási illeték, a parkolási illeték és a zajszennyezés miatt fizetendő illeték terheli. Előbbit jellemzően a repülőgép súlya határozza meg, az alapdíj a legkisebb gépre is 100 euró, egy telitömött Boeing 747-400-as Jumbo csaknem 8000 euró.

A parkolási díj legfőbb paramétere, hogy utashíd mellé, vagy csak a reptér "parkolójába" áll be a gép, a mérés óránként, illetve 30 percenként történik.

A zajszint utáni illetéket a gépek tanúsítványai alapján állítják ki. Mindkét tételt módosítja viszont a napszak: a parkolás 22 és 6 óra között ingyenes, míg ugyanebben az időszakban büntetőszorzó jár a zajdíjra. 22 és 24, illetve 5 és 6 óra között 1,5-szörös, 24 és 5 óra között pedig 10-szeres.

A Budapest Airport egyébként ösztönzőket is nyújt a légitársaságoknak, így például öt éven keresztül elengedi, illetve csökkenti a leszállási illetéket ha a gép olyan desztinációra indul, melyre a megelőző két évben nem volt. A lehetetlen helyre induló járatokat tehát érdemes figyelnie a világutazóknak, mert az illeték egy jó része megspórolható ezzel.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.14. hétfő, 18:00
Palócz Éva
a Kopint-Tárki vezérigazgatója
2025-ös hosszú hétvégék és ünnepnapok: itt az év legfontosabb táblázata

2025-ös hosszú hétvégék és ünnepnapok: itt az év legfontosabb táblázata

2025 ünnepnapok terén is tervezést igényel, ezért ideje ismét szemügyre venni az év legfontosabb táblázatát, amely segítséget nyújthat a szabadnapok 2025-ös megtervezésében. Összeszedtük, mikor lesznek ünnepnapok és hosszú hétvégék 2025-ben, illetve mikor esnek ünnepnapok 2025-ben hétvégére. Hány háromnapos és négynapos hosszú hétvége lesz? Hányadikára esnek a húsvéti ünnepek? Milyen napokra esik karácsony 2025-ben? Itt minden kérdésre választ találsz, ami 2025 ünnepnapjait és 2025 hosszú hétvégéit illeti.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. október 12. 14:59
×
×
×
×