A most életbelépő rendelet szerint további 985 kilométernyi út lesz útvámköteles. Főleg azokról az I.osztályú utakról van szó, amelyekre eddig nem vonatkozott a kötelező elektronikus útdíjbeszedés.
Az intézkedés elsősorban azokat az észak- és közép-szlovákiai utakat érinti, amelyeket a kamionosok szívesen használtak a fizetős autópálya helyett és ezzel óriási gondokat okoztak az ottani települések lakóinak.
A megyék már az elektronikus útvám 2010-es bevezetése óta azért küzdöttek, hogy ezek a szakaszok ne élvezzenek kivételt, valamint követelték, hogy a másod- és harmadosztályú utakon teljesen betiltsák a teherforgalmat. A kamionsofőrök ugyanis elkerülik az ellenőrző pontokat, miközben a községekben tönkremennek a házak a nagy forgalom miatt, és az utak sem bírják a terhelést.
A január elején életbelépő intézkedés nem vonatkozik a településeken keresztülhaladó másod- és harmadosztályú utakra, azonban ezek esetében is bevezetik az útvámot, egyelőre nullás tarifával.
Ez az intézkedés tulajdonképpen azokat a teherkocsikat szabadítja fel az útvám fizetése alól az érintett községbeli szakaszokon, amelyek nem áthajtanak rajtuk, hanem onnan indulnak, vagy oda érkeznek - tehát itt rakják fel rájuk az árut, vagy ott hordják szét.
Az elektronikus útdíj beszedését végző SkyToll cég adatai szerint jövő januártól 3279 kilométerre bővül a fizetős utak hálózata. Ebből 420 kilométer az autópálya és csaknem 240 kilométer a gyorsforgalmi utak hossza.
Várható, hogy a másod- és a harmadosztályú utakon a nulltarifa csak rövid ideig lesz érvényben. Később ezek az utak is fizetőssé válnak, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy az állam nagyobb bevételhez jusson.
Bejelentést tett Robert Fico állapotáról a miniszterelnök-helyettes