eur:
401.3
usd:
366.98
bux:
74264.68
2024. október 13. vasárnap Ede, Kálmán

A hírek jók - a kilátások kevésbé

Az első negyedévben a várakozásokat felülmúlva, háromszorosára ugrott a General Motors nyeresége. Az autógyártó 2009-ben még csődvédelmet kért maga ellen, mert a válság miatt visszaestek a nagy hasznot hozó kisteherautók eladásai. Most az alacsony fogyasztású modellek emelték meg a bevételeket, a kilátások azonban nem rózsásak.

A Bush-kormányzat utolsó, majd az Obama-kormányzat első évében is azt találgatták az Egyesült Államokban, hogy eltűnik-e az autógyártás egyik ikonja, a General Motors. A cég Európában nagy vitákat kiváltó tárgyalásokat folytatott az Opel eladásáról és a gyárbezárásokról, otthon pedig csődvédelmet kért. Obama kelletlenül, az adófizetők további dollár milliárdjaival tartotta életben a céget. Ez volt 2009-ben.

Két évvel később a GM arról számolt be, hogy első negyedéves profitja a várakozásokat meghazudtolva a háromszorosára ugrott. Az amerikai piac kezd talpra állni, bár a magas benzinárak miatt a korábbi furgonok és kisteherautók helyett az energiatakarékos autókat, például a sportos kinézetű, de 100 kilométeren akár kevesebb, mint öt litert fogyasztó Chevrolet Cruze-t keresik a vásárlók.

A GM-et ugyanakkor óvják attól, hogy rózsaszín szemüvegen keresztül szemlélje a jövőt, autópiaci elemzők ugyanis kételkednek abban, hogy a cég olyan mértékben tudja növelni a termelést és az árakat, mint a rivális Ford. A GM a jó eredményt részben agresszív árpolitikájával érte el, azaz jelentős kedvezményekkel fogott meg vásárlókat, míg a Ford "piaci áron" tudja eladni autóit.

2009-ben a vállalat 40 napot töltött csődvédelemben azt követően, hogy 52 milliárd dollárt kapott az amerikai adófizetőktől, hogy átalakuljon, és ismét nyereségessé váljon. Az amerikai kormány továbbra is 32 százalékban a GM tulajdonosa.

A GM pénzügyi vezérigazgatója, Dan Ammann azt mondja, hogy az év során emelkedhetnek a GM kocsik árai, azaz mérsékelhetik a kedvezményeket - ami nem jó a vásárlóknak, de jó a cégnek.

A befektetők egyelőre óvatosak, és emiatt a cég papírjai több mint két százalékot estek, miközben a Ford-részvények szerény mértékben növekedtek. A befektetők a jelek szerint arra várnak, hogy az amerikai kormány megszabaduljon a General Motorsban lévő részesedésétől. Előfordulhat, hogy a cég visszafogja a furgonok és terepjárók gyártását, ám elemzők szerint ezzel jövőbeli profitját csökkentheti, mert az ilyen termékeken nagyobb a haszon.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Kopasz Bálint: elsősorban magamnak akarom bebizonyítani, hogy többre vagyok képes

Bár a párizsi olimpián szerzett bronzérem után még bizonytalan volt a folytatásban Kopasz Bálint, mára eldöntötte, hogy a Los Angeles-i ötkarikás játékokig kitart szeretett sportága mellett. Tokió olimpiai bajnok kajakosa azt mondta az InfoRádióban, hogy elég nagy volt a kontraszt a szezon elején és végén mutatott versenyzéseit illetően, és továbbra is keresi az okokat, hogy mi történhetett vele az olimpiai döntő utolsó 200 méterén.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.14. hétfő, 18:00
Palócz Éva
a Kopint-Tárki vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×