eur:
400.55
usd:
364.72
bux:
73893.02
2024. október 8. kedd Koppány

Jenson Button a Formula-1 idei világbajnoka

Jenson Button az ötödik helyen végzett a Formula-1 Brazil Nagydíján, s ezzel megszerezte a 2009-es világbajnoki címet. Ugyancsak világbajnok lett a konstruktőrök versenyében a csapata, az újonc Brawn GP. Jenson okkal énekelte még az autójában ülve: We are the Champions. A futamot egyébként az ausztrál Mark Webber nyerte meg.

A verseny előtt csak annyi volt biztos, hogy ha Jenson Button legalább az ötödik helyen végez, riválisainak eredményétől függetlenül megnyeri a világbajnokságot. A Brawn GP versenyzőjének mégis sikerült izgalmassá tennie a futamot, hiszen a szakadó eső miatt minden idők legtovább tartó időmérő edzésén csupán a 14. időt autózta, míg legnagyobb ellenfele, egyben csapattársa, Rubens Barrichello megszerezte a pole pozíciót.

A szombati kaotikus időmérő után a vasárnapi Brazil Nagydíj is akciódúsan kezdődött, a rajt után többen egymásnak ütköztek: a balhéba Mark Webber (Red Bull) és Kimi Räikkönen (Ferrari) is belekeveredett, míg a harmadik pozcióból rajtoló Adrian Sutilnak, Jarno Trullinak (Toyota) és a kétszeres világbajnok Fernando Alonsónak (Renault) ki kellett állnia. A biztonsági autó rögtön a pályára érkezett, majd három körrel később elengedte a mezőnyt.

Több csapat úgy döntött, kihívja versenyzőjét a boxba, amíg a biztonsági autó a pályán van. Kovalainen és Kimi Räikkönen nagyjából egyszerre értek a szerelőikhez és egyszerre is indultak kifelé, a mclarenes azonban túl hamar lépett a gázra, így magával rántotta a üzemanyagtöltő-csövet. A csőben maradt benzin mögötte haladó honfitársa autójára ömlött, a Ferrarit pedig egy pillanatra lángok borították el.

Felzárkózás

Rubens Barrichello a rajt után is meg tudta tartani első helyét, így az angolnak meg kellett kezdenie a felzárkózást: előbb Roman Grosjeant (Renault) előzte meg, majd Nakadzsima Kazukin (Williams) hámozta át magát - a két pilóta nyilvánvalóan nem akarta befolyásolni a világbajnoki pontverseny kimenetelét - a Timo Glockot helyettesítő, élete első Formula-1-es versenyét teljesítő Kobajasi Kamuival (Toyota) azonban meggyűlt a baja.

Huszonegy körrel a rajt után Rubens Barrichello kénytelen volt tankolni és kereket cserélni, ám nem tudott megfelelő előnyt kiautózni magának: a brazil a pontversenyben harmadik Sebastian Vettel (Red Bull) elé érkezett meg, ám a hideg gumikon nem volt képes tartani a pozícióját: a német megelőzte és Jenson Button nyomába eredt.

Az angol a 24. körben tudta megelőzni japán vetélytársát, közvetlenül azután, hogy rádión jelezte: Kobajasi az egyik kanyar előtt a féktávon változtatott irányt, ami a szabályok szerint nem megengedett. A Brawn-pilóta ezzel megérkezett a - világbajnoki címet érő - második helyre, három körrel később pedig a boxba látogatott.

A következő pillanatokban a korábban újonc honfitársával összeakaszkodó Nakadzsima bukása miatt kaphattak a szívükhöz a nézők: a williamses az egyenesben előtte haladó, ám kétszer is irányt változtató Toyota-versenyző bal hátsó kerekére futott rá, majd autója a levegőbe emelkedett és jó száz méter után a szemben lévő gumifalba csapódott.

Világbajnokhoz méltón

A 34. körben Button a hetedik helyért Sebastian Buemit (Toro Rosso) előzve megmutatta: komolyan gondolja, hogy világbajnok lesz. Csapattársa, Barrichello ekkor két pozícióval volt előtte, míg Vettel a második helyet foglalta el, akinek autójában azonban már porzott a tank, így a 37. körben ki is állt a boxba, és éppen Button elé tért vissza a pályára.

Huszonhét körrel a verseny vége előtt Mark Webber vezette a mezőnyt Rubens Barrichello, Jenson Button és Sebastian Vettel előtt. Az angol ebben a felállásban világbajnoknak volt tekinthető, hiszen csapattársa 14 pontos hátrányából csak kettőt tudott volna lefaragni.

Már csak 21 kör volt hátra, amikor Barrichello a boxba látogatott, és a hetedik helyen autózó Hamilton elé állt vissza. 16 körrel a vége előtt Button is meglátogatta a szerelőit, neki azonban nem sikerült ugyanez: Kovalainen mögé tudott csak visszatérni. Következett Vettel boxkiállása, a németnek pedig szerencséje volt: mivel a finn visszafogta Button tempóját, sikerült elé, az 5. helyre bevágni. Hiába: Button ebben a pillanatban még mindig világbajnoknak tudhatta magát.

Pech

A 60. körben Barrichellót megelőzte az idény első felében csak szenvedő, ám az utóbbi nagydíjakon magára találni látszó Lewis Hamilton, így a brazil immár csak a negyedik volt. Mint kiderült, egy defekt miatt lassult le, ezért kénytelen volt ismét meglátogatni a boxot, és csak a nyolcadik pozícióba tudott visszatérni. Button ekkor az ötödik volt, Vettel pedig közvetlenül előtte autózott.

Az utolsó körök már izgalom nélkül teltek, az angolnak már csupán arra kellett figyelnie, hogy célba vigye az autót, ami gond nélkül sikerült is neki. Ötödik helyével - egy futammal az idény vége előtt - megnyerte a 2009-es világbajnoki szezont, csapata, az újonc Brawn GP pedig első lett a konstruktőrök versenyében.

A nagydíjat Mark Webber nyerte: az élete második futamgyőzelmét szerző ausztrál előtt a Hungaroringen megsérült Felipe Massa lengette meg a kockás zászlót. A második helyen Robert Kubica végzett, míg a harmadik Lewis Hamilton lett. Sebastian Vettel lemaradt a dobogóról, a negyedik helyen futott be.Brazil Nagydíj végeredménye (71 kör/305,909 km):
1. Mark Webber (ausztrál, Red Bull) 1:32:23.081 ó
(átlag: 198,675 km/ó)
2. Robert Kubica (lengyel, BMW-Sauber) 7.626 mp h.
3. Lewis Hamilton (brit, McLaren-Mercedes) 18.944 mp h.
4. Sebastian Vettel (német, Red Bull) 19.652 mp h.
5. Jenson Button (brit, Brawn GP) 29.005 mp h.
6. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 33.340 mp h.
7. Sébastien Buemi (svájci) Toro Rosso + 35.991;
8. Rubens Barrichello (brazil, Brawn GP) 45.454 mp h.
9. Heikki Kovalainen (finn, McLaren-Mercedes) 48.499 mp h.
10. Kobajasi Kamui (japán, Toyota) 1:03.324 p h.
11. Giancarlo Fisichella (olasz, Ferrari) 1:10.665 p h.
12. Vitantonio Liuzzi (olasz, Force India) 1:11.388 p h.
13. Romain Grosjean (francia, Renault) 1 kör h.
14. Jaime Alguersuari (spanyol, Toro Rosso) 1 kör h.
Leggyorsabb kör: Mark Webber 1:13.733 p

A pontversenyek állása a 16. futam után:
pilóták:
1. Jenson Button 89 pont - már világbajnok
2. Sebastian Vettel 74
3. Rubens Barrichello 72
4. Mark Webber 61,5
5. Lewis Hamilton 49
6. Kimi Räikkönen 48
7. Nico Rosberg (német, Williams) 34,5
8. Jarno Trulli (olasz, Toyota) 30,5
9. Fernando Alonso (spanyol, Renault) 26
10. Timo Glock (német, Toyota) 24
11. Felipe Massa (brazil, Ferrari) 22
12. Heikki Kovalainen 22
13. Robert Kubica 17
14. Nick Heidfeld (német, BMW-Sauber) 15
15. Giancarlo Fisichella 8
16. Adrian Sutil (német, Force India) 5
17. Sébastien Buemi 5
18. Sébastien Bourdais (francia, Toro Rosso) 2

konstruktőrök:

1. Brawn GP 161 - már világbajnok
2. Red Bull 135,5
3. McLaren-Mercedes 71
4. Ferrari 70
5. Toyota 54,5
6. Williams 34,5
7. BMW-Sauber 32
8. Renault 26
9. Force India 13
10. Toro Rosso 7

Következik : Abu-Dzabi Nagydíj, november 1.

Címlapról ajánljuk
Amerika egy hónap múlva választ: országosan Kamala Harris vezet, de Donald Trumpé a fontosabb részsiker

Amerika egy hónap múlva választ: országosan Kamala Harris vezet, de Donald Trumpé a fontosabb részsiker

Csizmazia Gábor, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukács Intézetének tudományos munkatársa szerint idén is hatalmas jelentősége lehet a nyolc úgynevezett csatatérállamnak, mivel hibahatáron belül vezet a demokrata vagy épp a republikánus elnökjelölt.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.08. kedd, 18:00
N. Rózsa Erzsébet
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára, a Világgazdasági Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×