Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
A Perini Navy Press Office képén a brit bejegyzésű Bayesian vitorlásról, amely egy viharban a szicílai Palermo környékén 2024. augusztus 19-én hajnalban elsüllyedt. A fedélzetén tartózkodó 22 ember közül 15-öt kimentettek, egyet holtan találtak meg, hatot még keresnek.
Nyitókép: MTI/EPA/Perini Navy Press Office

Szupertitkos adatokat is keresnek az elsüllyedt jachton

A Szicíliánál elsüllyedt Bayesian kiemelésére 11 milliárdos mentési művelet indul. Különleges járművek érkeznek a helyszínre, például a világ egyik legnagyobb tengeri daruja, illetve egy gyémántfűrészes víz alatti drón is.

A brit zászló alatt hajózó, 56 méter hosszú Bayesian szuperjacht kiemelését – amely tavaly nyáron süllyedt el Szicília partjainál, és amelynek hét utasa, köztük Mike Lynch brit techvállalkozó is életét vesztette – a napokban kezdik meg.

A tragédia 2024. augusztus 19-én történt, amikor a luxushajó az olaszországi Porticello kikötőjénél horgonyzott. A hajnali órákban hirtelen egy heves vihar csapott le, és a tervezése miatt elsüllyeszthetetlenként aposztrofált hajó 16 perccel később a mélyben végezte, megdöbbentő módon kevesebb mint egy perc alatt merült el.

Mike Lynch feleségével és 18 éves lányával, illetve illusztris vendégekkel épp azt ünnepelte a hajóúton, hogy felmentették egy Egyesült Államokban zajló perben, melyben csalással vádolták (Autonomy nevű cégét 2011-ben vette meg a Hewlett-Packard, ebben az ügyletben gyanítottak törvénytelenséget).

Tizenöten élték túl a balesetet, köztük Angela Baraces, Mike Lynch felesége is. A tragédiában elhunyt a milliárdos és lánya, Hannah Lynch, a Morgan Stanley International befektetési bank menedzsere, Jonathan Bloomer és felesége, Anne Elizabeth, valamint Chris Morvillo – Lynch ügyvédje – és felesége, Nada. A tízfős legénység közül szinte mindenki megmenekült, de Thomas Recaldo séf nem jutott ki a hajóból.

A nyomozók azt remélik, hogy a hajó fontos bizonyítékokat rejthet – például azt, hogy valóban emberi mulasztások vezettek-e a katasztrófához, ahogyan azt kezdetben feltételezték (például hogy a kapitány, James Cutfield nem járt el helyesen az időjárási viszonyokkal kapcsolatban), vagy más tényezők is közrejátszhattak. A hajó kiemelését követően törvényszéki vizsgálat dönti majd el, hogy például egy vízzáró nyílás nyitva maradt-e, vagy a hajótest kiemelése szakszerűtlenül történt-e – írta a hirado.hu.

Ráadásul a feltételezések szerint két szupertitkosított merevlemez van a hajó széfjeiben, amely ha illetéktelen kezekbe kerülne, súlyos biztonsági kockázatot jelentene.

A napokban érkeznek az első járművek

A roncs 50 méteres mélységben fekszik Porticello kikötőjénél, az olasz hatóságok őrzik. Rendkívül bonyolult mentési művelet várható.

  • A szicíliai kikötői hatóságok 650 méteres kizárási zónát rendeltek el a roncs körül, megtiltva bármilyen hajózást, horgonyzást, búvárkodást, úszást vagy halászatot, amíg a valószínűleg hetekig elhúzódó mentés tart.
  • A Hebo Lift 10 nevű, 5695 tonnás teherbírású úszódaru – Európa egyik legnagyobbja – 83 méteres karjával fogja kiemelni a hajót a tenger fenekéről.
  • De még mielőtt erre sor kerülhetne, az abc.es cikke szerint le kell vágni a Bayesian önmagában is 24 tonnás, 72 méter magas árbócát (a Bayesian a világ egyik legnagyobb árbóccal rendelkező jachtja), hogy megkönnyítsék a kiemelést. Ezt a műveletet egy gyémántfűrésszel felszerelt víz alatti robot fogja végrehajtani.
  • Közben figyelnek arra is, nem történik-e környezetszennyezés: egy drón vizsgálja majd folyamatosan a levegőből a területet – emiatt is van repülési tilalom az elsüllyedt hajó térségében –, illetve a parti őrség a víz alatt is figyelemmel kíséri a folyamatot, vízmintákat is rendszeresen vesznek.

Az olasz Il Metropolitano azt írta, a kiemelést végző első járművek várhatóan május 3-án érkeznek meg a műveleti területre.

A mentés költségeit a biztosítók mintegy 30 millió dollárra becsülik, amelyet a Bayesian biztosítói állnak majd.

Címlapról ajánljuk
Mi történt Lewis Hamiltonnal? Dobogóra sem ért fel a legenda, csalódást keltő szezont zárt a Ferrari
2025, F1-évértékelő

Mi történt Lewis Hamiltonnal? Dobogóra sem ért fel a legenda, csalódást keltő szezont zárt a Ferrari

A pesszimistább várakozásokat is alulmúlta az idei Forma–1-es szezonban a Ferrari: az olasz csapat szurkolóinak Lewis Hamilton sanghaji sprintgyőzelmével és Charles Leclerc néhány dobogós helyezésével kellett beérniük. Az olasz istálló a negyedik helyen zárta a konstruktőrök csatáját. Vámosi Péter, a Motorsportol.hu főszerkesztője azon sem lepődne meg, ha 2027-ben teljesen új pilótafelállással kísérletezne a a Ferrari.

Háború, halál, béke – Ilyen volt a világ 2025-ben

2025-ben egy hosszú ideje óta tartó háborút sikerült befagyasztani, egy másik azonban – a béketervek ellenére – még a fegyverszünetig sem jutott. Körképünkben nem csak a világpolitikát meghatározó fegyveres konfliktusokat, de az év más fontos nemzetközi történéseit is áttekintjük.
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×