Infostart.hu
eur:
386.91
usd:
328.86
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Pumping gas at gas pump. Closeup of man pumping gasoline fuel in car at gas station. Mans hand refueling car at gas station
Nyitókép: stefanamer/Getty Images

Bujdos Eszter: most még a hirtelen drágulást érezzük, de hamarosan fordulnak az üzemanyagárak

A Mol áttért a napi árképzésre, mert az izraeli–iráni háború meglódította az olaj világpiaci árát, a konfliktus azonban lassan rendeződni látszik. A szakértő arra számít, hogy a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Mint arról korábban az Infostart is beszámolt, az iráni parlament megszavazta a világ egyik gazdasági ütőerének számító Hormuzi-szoros lezárását. Ez a tengerszoros az egyetlen kijárat a Perzsa-öbölből a világtenger felé, és ezen keresztül zajlik a globális gáz- és olajkereskedelem közel harmada. Habár konkrét blokád még nincs, bizonyos cégek tankerhajói már inkább visszafordulnak, nem merik megközelíteni a szakaszt, rengeteg hajó pedig nem jut ki az olajban gazdag öbölből. A helyzet eszkalálódása, például egy aknazár esetén a nyersolaj ára hordónként 100 dollár fölé is ugorhat az elemzők szerint. A kedd reggel életbe lépett tűzszüneti megállapodás hatására a Brent olaj ára a 24 órával korábbi, 76,6 dollárról 68,8 dollárra mérséklődött.

„Voltak olyan rémhírek, hogy az olaj ára akár száz dollárra vagy afölé is emelkedhet, de szerencsére azt látjuk, hogy a gyors árfelpattanást követően mostanra normalizálódtak az árak. A Brent olaj hordónkénti ára a konfliktus kezdetekor egészen 78 dollárig ugrott föl a 64-65 dolláros szintről, mostanra viszont 68 dollárra mérséklődött” – mondta az InfoRádióban Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu ügyvezetője. Hozzátette,

most még az emelkedést érezzük a hazai üzemanyagárakban, de rövidesen a kutak áraiban is láthatjuk az elmúlt napokban tapasztalható mérséklődést.

Most élesedett a Mol azon terve, hogy napi szinten érvényesítheti az új árakat, ez pedig azt jelenti, hogy az olajtársaság akár minden nap bejelenthet üzemanyagár-változást, ezért is nehéz aktuális árakat mondani – magyarázta az ügyvezető. Megjegyezte, jelenleg 605 forint körül van mind a 95-ös benzin, mind a gázolaj átlagára. Bujdos Eszter emellett kiemelte: a forint jól tartja magát a dollárral szemben, így szerencsére az infláció nem erősíti tovább az áremelkedések mértékét.

„Ha az olaj ára továbbra is hetven dollár alatt marad, árcsökkenéseket is tapasztalhatunk a következő napoktól” – jelentette ki az ügyvezető. A kormányzat részéről várható esetleges beavatkozás kapcsán elmondta:

a közvélekedés szerint „inkább legyen drágábban üzemanyag, minthogy olcsóbban ne legyen”.

Vagyis az ellátásbiztonság sokkal kardinálisabb kérdés, mint az, hogy milyen árakon tankolhatunk. Az árbeavatkozást továbbra sem tartja jó ötletnek a szakértő, hiszen a piac szabályozza önmagát, és már az is látszik, hogy a 600 forint feletti üzemanyagárak hatással vannak a forgalomra – a kereskedők visszajelzései alapján az emberek kevesebbet tankolnak.

Bujdos Eszter szerint első körben inkább az adóterheket kellene racionalizálni, ha a kormány tartósan alacsonyabb árakat szeretne, ugyanis a tavalyi és az idei év is a jövedéki adó emelésével kezdődött, nem beszélve a többi adóról, mely szintén az üzemanyagokat terheli.

„A jelenlegi árszinttel az uniós átlag, illetve a régiós országok középmezőnyében vagyunk.

Véleményem szerint az lesz a fő irányvonal és elvárás kormányzat részéről, hogy a környező országok áraihoz képest szinten tartsa a hazai szektor árait” – jelentette ki az ügyvezető, hozzátéve, hogy amíg nincs ebben markáns eltérés, addig nem is kell állami árbeavatkozásra számítani.

Bujdos Eszter arról is beszélt, hogy azért nincs nagy eltérés a szomszédos és a magyar árak között, mert az olaj drágulása ugyanúgy hat a horvát, a szlovén, az osztrák vagy éppen a szlovák piacra is. „Nagy baj akkor lenne, ha a forintgyengülés miatt kellene az üzemanyagok árát emelni, hiszen az csak Magyarországot érintené, a többieket nem, ahol már például euróval fizetnek” – jegyezte meg a szakértő.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

A 2021 és 2024 közötti négy évből háromban hazánk területének 70 százalékát aszály sújtotta. Egy uniós jelentés szerint Magyarországon 2022-ben a biogazdálkodás mindössze a termőterületek 6,3 százalékán volt jellemző, miközben az EU 2030-ra 25 százalékos célt tűzött ki. Koczóh Levente András, a Green Policy Center senior klímapolitikai szakértője vázolta, milyen változtatásokra lenne itthon szükség.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×