eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 28. vasárnap Valéria
Beépítésre váró betonaljak Kunszentmiklós-Tass állomáson, a megújuló Budapest-Belgrád vasútvonal Budapest-Kelebia szakaszán zajló felújítások közben 2022. október 19-én. A tervek szerint 2025-re készül el a Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítése és fejlesztése, az első olyan beruházás, amelyet Magyarországon kínai partnerekkel közösen, az Európai Unió szabályai szerint hajtanak végre.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Fontos részlet derült ki a Budapest–Belgrád vasútvonalról

Aleksandar Vucic átadta Szerbia csúcsmodern főpályaudvarát. A szerb elnök az ünnepi beszédében meglepetésszerűen a Budapest–Belgrád vasútvonal építésének fontos részleteit is elárulta.

Aleksandar Vucic szerb elnök még október végén beszélt a Budapest–Belgrád vasútvonal magyar szakaszának elkészültéről, amikor adták át a belgrádi központi vasúti pályaudvar (a köznyelvben Prokop) új komplexumát – írja a VG, hozzátéve: ez Szerbia új közlekedési kapuja, egyben talán a balkáni ország legfontosabb közlekedési beruházása.

A gazdasági lap szerint a Prokop a magyar vasúti infrastruktúra jövőbeni fejlesztése szempontjából közelítve is érdekes példa lehet. Egy átmenő pályaudvarról van szó, ami így teljesen máshogy szolgálja ki a vonatokat, mint a hazai nagy budapesti fejpályaudvarok. Aktuálisan naponta 300 szerelvény halad át rajta, jövőre azonban újabb vágányok építése következne, legalábbis a tervek szerint. A komplexum aulájában, a jegypénztár és az információs pult mellett tucatnyi kereskedelmi egység kapott helyet, vendéglátóhelyek, de még gyógyszertár is.

A Prokop ünnepélyes átadásán felszólaló szerb elnök nemcsak önmagában a pályaudvarról beszélt, hanem annak jelentőségéről is. Ismertette, hogy a szerbek jelenleg is dolgoznak a mintegy 108 kilométer hosszúságú Újvidék–Szabadka vonalon, ahol akár 200 kilométer per óra sebességgel is haladhatnak majd a vonatok. Ezt a részt 2024 decemberéig fejezik be, akkortól Szabadkáig 1 óra 15 percre rövidül a menetidő. De azt is bejelentette, hogy a Vajdaság más részein is újra kell építeni a vasutat.

Vucic hozzátette: a 2024 legvégén lezáruló Újvidék–Szabadka vonalhoz képest egy, de legkésőbb másfél évvel, vagyis

2026 nyaráig „a magyar barátaink be fogják fejezni a saját vasúti szakaszukat Budapestig”.

Ez tehát azt jelenti, hogy a Budapest–Belgrád magyar szakasza, a 150-es vonal teljes felújítása addigra véget érhet. Mindez pedig azt jelentené, hogy a szerb és a magyar főváros közötti távolság leküzdése 2 óra 40 perc alatt lehetséges lesz. És ez még nem minden, mert Vucic arról is beszél, hogy addigra a Budapest–Bécs vonatút csak 2 órát vesz majd igénybe, vagyis Belgrádból az osztrák fővárosba 5 óránál kevesebb időbe telne eljutni kötött pályán – olvasható egyebek mellett.

Hogy áll az építkezés?

A Budapest–Belgrád vasútvonal magyar szakaszának befejezését 2025-re prognosztizálják. Ezzel nagyrészt összecseng a szerb elnök közlendője, ugyanakkor a végső dátumot már esetlegesen kitolta 2026 feléig. Erre hivatkozva a VG még múlt pénteken érdeklődött az Építési és Közlekedési Minisztériumnál, hogyan látják most a beruházás elkészültének időpontját, de a cikkük megjelenéséig nem érkezett válasz.

Ahhoz képest, hogy a nyilvánosság egy részében egy ideje masszívan tartja magát a projekt ellehetetlenülésének híre, az elmúlt hetekben több hivatalos, pozitív megerősítés is érkezett a fejlesztés fontosságáról. Először a szaktárca cáfolta világosan, hogy leállt volna a beruházás, csütörtökön pedig Font Sándor, a térség országgyűlési képviselője Csengődről közölt videót a kivitelezésről. Ebben kijelentette, hogy „a Budapest–Belgrád vasútvonal építése a tervezett ütem szerint halad”.

Az állomás közelében jelenleg is gőzerővel zajlik az építkezés: már mindkét sínpárt lefektették, elkészült a gyalogosok számára a sínek alatti átjáró, a zajvédő falak oszlopait is telepítették, illetve állnak a felsővezeték oszlopai.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×