eur:
392.15
usd:
366.7
bux:
67039.3
2024. április 26. péntek Ervin

Zuhanórepülésben a Fiat-részvények

Közel 6 százalékkal csökkent a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) árfolyama a milánói értéktőzsdén hétfőn annak nyomán, hogy sajtójelentések szerint a német hatóságok megtilthatják az olasz-amerikai autógyártó járműveinek értékesítését Németországba, ha bizonyítékot találnak a károsanyag-kibocsátási előírások semmibevételére.

A Volkswagen-botrány nyomán a német hatóságok ellenőrizték az összes autógyár német utakon is futó dízelüzemű járműve károsanyag-kibocsátását, és 16 márkánál találtak szabálytalanságokat, köztük a Fiatnál is.

A Bild am Sonntag című, vasárnaponként megjelenő lap azt írta, hogy a szövetségi közlekedési hivatal (KBA) vizsgálatai szerint a Fiat bizonyos modelljeinél az indítást követő 22. percben automatikusan leáll a káros anyagok szűrését végző rendszer, és ennek következtében az érintett modellek a megengedettnél tízszer több nitrogén-oxidot bocsátanak ki a légkörbe.

A káros anyagok kibocsátását mérő tesztek normális esetben húsz percig tartanak.

A Bild még szombaton német közlekedési minisztériumi forrásokra hivatkozva azt közölte, hogy legrosszabb esetben akár eladási tilalmat is kivethetnek az olasz-amerikai autógyártóra, ha az továbbra is semmibe veszi a kibocsátási előírásokat.

Az FCA szóvivője nem volt hajlandó kommentálni a Bild értesüléseit, mindössze annyit közölt, hogy az autógyár "minden járműve eleget tesz a kipufogógáz-szabványoknak".

A Fiatnak a múlt héten csütörtökön kellett volna magyarázatot adna a német hatóságoknak, de ügyvédjeik révén az utolsó pillanatban törölték az egyeztetést. Az autógyár szerint kizárólag az olasz hatóságoknak van joga arra, hogy értékelje a járművek károsanyag-kibocsátását.

A német közlekedési minisztérium már elküldte az adatokat az olasz hatóságoknak és az Európai Bizottságnak ellenőrzés céljából. Berlin arra kérte az illetékes olasz hatóságokat, hogy értékelje ezeket és tegye meg a szükséges intézkedéseket.

Az FCA Milánóban forgó részvényei napi mélypontjukon 5,94 eurón, 5,87 százalékos mínuszban forogtak, délután három órakor 4,36 százalékos veszteségben, 6,03 eurón adták-vették.

Függetlenül attól, hogy mi lesz a vizsgálat végeredménye, az UBS svájci befektetési bank elemzői nem tartják valószínűnek, hogy a német hatóságok teljes egészében eladási tilalmat vetnek ki az FCA-ra, hiszen a dízelbotrányt kirobbantó Volkswagen (VW) is háborítatlanul folytathatta minden márkájának értékesítését, noha csalásra lehetőséget nyújtó szoftverrel látta el több dízelautóját.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) 2015 szeptemberében megvádolta a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW, a legnagyobb európai autógyártó vállalat, elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el. A botrány kirobbanása után számos országban indult vizsgálat.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
Érdekesen erős volt az esti órákban a forint

Érdekesen erős volt az esti órákban a forint

Összességében jól sikerült ez a hét a forint számára, stabil volt és az utolsó két nap menetelésének köszönhetően felértékelődéssel zárta a hetet. Az S&P hitelminősítő péntek este megerősítette Magyarország adósbesorolását és a stabil kilátáshoz sem nyúlt, ami szintén kedvező a hazai fizetőeszköz szempontjából, amely a 392-es szinten fejezte be a pénteki kereskedést az euró ellenében. Devizapiaci témákkal is foglalkozunk a május 16-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Regisztráció és jelentkezés itt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×