"Nem valamiféle új személyautókról, hanem az időközben legendává nőtt régi kocsik korszerűsített másolatainak korlátozott számú gyártásáról van szó. Úgy látjuk, hogy ez iránt van érdeklődés, és ez jó üzlet lehet" - mondta a sajtóbeszélgetésen Prágában Ronald Adams, a Tatra jelenlegi vezérigazgatója.
A néhány éve cseh-amerikai tulajdonban lévő cég vezetésének elképzelése szerint először két vagy három modellt gyártanak majd, s a jövőbeni programról az érdeklődés alapján döntenek. "Közvélemény-kutatásba kezdtünk, s augusztus végéig az egykori Tatra kocsik tíz típusa közül választhatnak az érdeklődők. Várhatóan az első három legtöbb szavazatot kapott modell kerül majd gyártásba" - jegyezte meg Adams.
A szavazólapok a cég internetes honlapján, illetve a Tatra cég koprivnicei múzeumában találhatóak. A prágai szaksajtó szerint a pályázat fő esélyese a negyvenes években gyártott Tatraplán, a hatvanas évek T603-as modellje, és az ötvenes évekbeli T87, amelyen a híres cseh utazók, Zikmund és Hanzelka körülautózták a földtekét.
A felmérés eredménye alapján a Tatra a jövő évben szakmai tanulmányt készíttet a modell legyárthatóságáról, illetve az autó gyártási költségeiről, s ennek alapján a lehetséges eladási árról. A vezérigazgató szerint nem érdemes spekulálni, de elmondható: az alváz nagyjából 20 ezer dollárba kerül, s többé-kevésbé ennyi lenne a karosszéria ára is.
Sorozatgyártás nem lesz
"Nem célunk a sorozatgyártás. Klasszikus retrókocsikat tervezünk, a Tatra-kocsik hagyományos külsőjével, de korszerűsített alvázzal és minden olyannal, ami a korszerű autó elengedhetetlen kelléke" - magyarázta Adams. Megjegyezte: bár a múltban nem minden autógyárnak jött be a nosztalgiakocsik gyártása, a Tatra bízik a sikerben.
"A Tatra autó ismert márka a világban, és hírneve sok országban nagyobb, mint Csehországban. Ennek ellenére ebben az esetben nem a nyereség a fő célunk, elsősorban a márkát kívánjuk népszerűsíteni" - fejtette ki az igazgató. A Tatra jelenleg kizárólag tehergépkocsikat gyárt, amelyeket a világ több országába exportál. "Azzal számolunk, hogy a régi Tatra személygépkocsik elősegíthetnék a mai teherkocsik iránti érdeklődés növekedését" - ismerte be Adams.
A Tatra Koprivnice autógyár 1850-ben alakult és 1898 óta gyárt személygépkocsikat. A Tatra gépkocsikat az elmúlt évtizedekben a csehszlovák, illetve a cseh politikai vezetés és diplomácia használta. A rendszerváltozás után a korábbi luxuskocsik gyártása megszűnt. A Tatra jelenleg cseh-amerikai befektetői csoport kezében van. Több mint 2000 embernek ad munkát és tavaly mintegy 2500 teherkocsit értékesített.
"Manőverezik" - Sorakoznak a szerb elnök Vlagyimir Putyintól elfordulást mutató gesztusai