A Fővárosi Önkormányzat klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottságának hétfői ülésén számos egyéb mellett fontos téma volt a főváros által kormányzati segítséggel nagy nehezen megvásárolt modern CAF-villamosok forgalomba állítása. Az új villamosok most folyamatosan érkeznek Budapestre, de az üzembe állításukhoz komoly és drága pályafelújításokra volna szükség, amire a főváros-kormány vitában, üres kassza mellett Budapestnek nemigen van pénze. Ez viszont komoly problémákat szül.
A hétfői bizottsági ülésen ott voltak a BKV és a BKK szakemberei. Mint a Telex tudósítása szerint kiderült, a BKV-nak már rég fel kellett volna újítania a ferencvárosi kocsiszínt, valamint két másik remízen is fejleszteni kellene: vágányokat, kitérőket, karbantartó csarnokokat kell építeni és rendbe hozni. Ahhoz pedig, hogy a régi villamosoknál szélesebb új CAF villamosok új vonalakon tudjanak megjelenni, át kell építeni a vágányhálózatot, meg kell erősíteni az áramellátást, fejleszteni a jelzőberendezéseket, megemelni és akadálymentesíteni a peronokat.
Borbás Péter, a BKV villamos üzemigazgatója beszélt a Szabadság híd szükséges átalakításairól is az ülésen. Elmondta, korábbi vizsgálatok során kiderült, hogy a CAF-villamosok beavatkozás nélkül nem lennének képesek közlekedni rajta, ugyanis a fel- és lehajtóknál leérne a járművek eleje.
A szakemberek három, különböző forrásigényű megoldást is kidolgoztak, hogy valahogy forgalomba kerülhessenek az új villamosok.
A korábbi tervek szerint a 2-es, a 23-as, a 24-es, a 61-es, és a 62–62A vonalakon jelentek volna meg az új, alacsony padlós CAF-villamosok, de az ehhez szükséges 32,5 milliárdos vonal- és kocsiszínfejlesztések elvégzésére a fővárosi költségvetés jelenleg nem nagyon ad lehetőséget.
A BKV kidolgozott egy szűkített, 6,5 milliárd forintba kerülő fejlesztéscsomagot, amiből kimaradt az összes vonalfejlesztés, így az új villamosok csak a jelenleg használt (az 1-es, a 14-es, a 42-es, az 56–56A, és a 69-es) vonalakon közlekednének. A program ehelyett inkább a telephelyi tárolási és karbantartási feltételek megteremtésére, azaz a kocsiszínekre fókuszál. Ám ez esetben több vonalon tovább kellene működtetni az 53 éves Ganz villamosokat, amiket mindenki szeret ugyan, de a 20 darab villamos nagyfelújítására a következő három évben 4,6 milliárd forintot kellene költeni. Ennyi pénze sincs most Budapestnek.
A lap szerint a legvalószínűbb, 3-as számú fejlesztési verzió lényegében tűzoltás, és mindössze két kocsiszín, az angyalföldi és a ferencvárosi legszükségesebb átalakításait tartalmazza, összesen 340 millió forint értékben. Így legalább nem maradnak tárolóhely nélkül a villamosok, de a karbantartásuk jóval nehézkesebb lenne, és sokkal többet kellene mozgatni őket a kocsiszínek között.
Ám a bizottsági ülésen a BKV részéről elhangzott: még erre a minimális csomagra sincs forrása jelenleg a közlekedési vállalatnak, ezért a bizottság felkérte a főpolgármestert, hogy gondoskodjon a minimálcsomaghoz szükséges pénz előteremtéséről.
Frissítés: Karácsony Gergely az összesen 51 darab megrendelt CAF-kontingens újabb példányainak érkezéséről számolt be a közösségi oldalán. Azt írta, hogy a járművek érkezése fontos mérföldkő a Budapesti Közlekedési Központ 2030-ig szóló villamosfejlesztési programjában, amely nemcsak új szerelvényeket, hanem a hálózat bővítését, valamint a megállók akadálymentesítését is tartalmazza.








