Az ingyenes online utasfelvétellel kapcsolatos nem megfelelő tájékoztatás miatt a Wizz Air 2022 decembere és 2023 májusa között pluszköltséget okozott az utasainak – tárta fel vizsgálatában a Gazdasági Versenyhivatal. A légitársaság elismerte a hibát és vállalta, hogy több ezer fogyasztónak fizet kompenzációt, amelynek összértéke meghaladja a 80 millió forintot.
A GVH közleményében jelezte: 2024 elején indított versenyfelügyeleti eljárást a Wizz Airrel szemben. A megfogalmazott gyanú szerint a légitársaság elhallgatta a honlapján azt a jelentős információt, hogy a retúrjeggyel rendelkező és visszafelé utazó utasok az ingyenes online utasfelvételt a mobiltelefonjuk böngészőjéből megnyitva – a honlap mobiltelefonos nézetének sajátosságai miatt – nem tudják elvégezni. Ennek következtében az érintett utasoknak később reptéri utasfelvételi díjat (további 40 eurót) kellett fizetniük.
Az eljárás során a GVH feltárta, hogy a Wizz Air ezzel tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósított meg. A légitársaság már az eljárást megelőzően, illetve a vizsgálat ideje alatt megkezdte az érintett utasok kompenzálását, illetve
vállalta, hogy kredit formájában több ezer fogyasztónak írja jóvá az utasfelvételi díj 120 százalékát, amelynek 100 százaléka egy éven belül pénzben is lehívható.
A GVH kommunikációs vezetője az InfoRádióban elmondta: a versenytanács számos körülményt mérlegelt, majd arra jutott, hogy a feltárt jogsértés következményeként kiszabható bírság összege alacsonyabb lenne, mint a cég által vállalt kompenzáció és a további együttműködési lépések összértéke. Mindemellett a GVH törekszik arra, hogy eljárásai eredményeként lehetőség szerint a jogsértést elszenvedett fogyasztók részesülhessenek közvetlen, pénzbeli visszatérítésben, kártalanításban.
Horváth Bálint hozzátette: arra kötelezték a Wizz Airt, hogy a vállalt megfelelési fejlesztéseit valósítsa meg és igazolja is azokat, továbbá a jóváírás tényéről és felhasználhatóságáról e-mailben, illetve mobilapplikációján keresztül is értesítse az érintetteket, valamint magyar nyelvű honlapján és applikációjában is tegyen közzé ezekről tájékoztatást. A GVH utóvizsgálat keretében fogja ellenőrizni az előírtak pontos végrehajtását és ha azokat a vállalkozás nem teljesíti, akkor bírságot szabhat ki.
A kommunikációs vezető jelezte, hogy a GVH az ügy kapcsán felhívta a légitársaságok figyelmét arra, hogy a jegyeladással kapcsolatos információjukat minden esetben átláthatóan tegyék közzé, valamint könnyen érthetően és értelmezhetően fogalmazzák meg azokat az utasok számára. Mint mondta, a GVH kiemelten figyeli ezeket a tájékoztatásokat.