eur:
391.07
usd:
366.54
bux:
68142.02
2024. május 1. szerda Fülöp, Jakab
A view of an air traffic controllers screen. Shallow depth of field.
Nyitókép: ninjaMonkeyStudio/Getty Images

Légikáosz: miért zárják órákra a veszteglő gépbe az utasokat?

Miért nem engedik ki a gépből az utasokat, ha az órákig vesztegel a betonon? Ez a nagy kérdés most a brutális brit légiirányítási hiba után, aminek nyomán utasok tömegei élték át a kellemetlen helyzetet és három nappal az üzemzavar kezdete után is arra várnak, hogy hazaszállítsák őket.

Nagy-Britanniában százezrek hagyományos augusztus végi hosszú hétvégéjét keserítette meg a Nemzeti Légiirányítási Rendszer, a NATS meghibásodása. Többszáz ezren ragadtak külföldön, nem tudtak a szigetországon belül repülni vagy onnan külföldre utazni.

Sok utas három nappal később is arra vár, hogy hazajusson és az sem ritka, hogy maguknak kell szállást találniuk, annak ellenére, hogy ez a légitársaságok dolga lenne.



Az utasoknak szépen elmagyarázták, hogy a repülésirányító rendszerbe táplálják be automatikusan a különböző gépek indulási, repülési és egyéb adatait, ami lehetővé teszi azt, hogy utasszállítók sokasága közlekedjen biztonságosan a levegőben. Mivel azonban hétfőn egy hiányos adat került a szisztémába, az – a biztonság védelme érdekében – azonnal manuális adatbevitelre állt át, ami viszont drámai módon lelassította a légiirányítók munkáját – ezért történtek a késések és járattörlések.

Azaz - sugallta az érvelés -, örülni kell, hogy a rendszer azzal óvta az utazók életét, hogy nem engedte a kaotikus és esetleges katasztrófával járó repüléseket.

Na jó, de mégis, miért kell órákon át a gépben ülni?

Azt viszont nem magyarázták el, hogy ha mindez megtörtént, miért nem lehetett kiszállni az órákon át a betonon veszteglő gépekből?

A közfelháborodás nyomán a Sky News nyomozásba kezdett és megkérdezte Sean Tiptont, a Brit Utazási Ügynökök Szövetsége, az ABTA szóvivőjét.

Amikor gond van a légiirányítási rendszerekkel, akkor a repülőgépek arra várnak, hogy megnyíljon egy „slot”, avagy ablak, amikor felszállhatnak. Csakhogy ez „mozgó célpont” – magyarázta Tipton.

A probléma kezdetekor nem világos, hogy mekkora lesz a csúszás. Például a gépnek egy óra múlva felajánlhatnak egy slot-ot, de aztán azt későbbre tolhatják.

A gépnek viszont készen kell állnia, arra, amikor megnyílik az ablak. De ez nem lehetséges, ha többszáz utasa a terminál épületében kószál – magyarázta a szakember.

Az emberek kiszállítása időbe telik, utána pedig meg kell ismételni a beszállási protokolt és meggyőződni, hogy minden utas felszállt-e. Amíg ezt végigcsinálják, a gép lemaradhat a szabaddá vált felszállási lehetőségről, ami további csúszásokhoz vezethet – magyarázta Sean Tipton.

Majd bedobott egy olyan mondatot, amely a korábbi észérvei ellenére sok utast felidegesíthet:

„Persze, irritáló, amikor egy gép két-három órát vár a betonon, de ez valójában az utasok kényelme érdekében történik”.

Az európai szabályok szerint az utasoknak akkor lehet felajánlani a gép elhagyásának lehetőségét, ha az már öt órája áll a betonon. Az ilyesmi viszont ritka. Az Egyesült Államokban egy botrányos eset nyomán tavaly új előírást vezettek be, hogy csak három órán át lehet veszteglő gépben tartani az utasokat.

Az európai légicégeknek kötelező valamiféle ételt és italt felajánlani az utasok részére, ha a késés meghaladja a két órát – de kérdés, mit tud tenni a személyzet, amikor gyakran fordul elő, hogy nincs idő feltölteni a rövidtávú utakra induló gépek készleteit és a még nem késő járatokon is azt mondják, hogy "elfogyott a szendvics".

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×