eur:
390.72
usd:
366.32
bux:
0
2024. május 1. szerda Fülöp, Jakab
2017. május 29-én készült kép a British Airways (BA) brit légitársaság utasszállító gépeiről a londoni Heathrow repülőtéren. 2019. szeptember 9-én negyvennyolc órás sztrájkot indítottak a British Airways pilótái bérköveteléseik nyomatékosítására.
Nyitókép: MTI/EPA/Andy Rain

Egy hibás repülési terv miatt bénult meg a brit légiközlekedés

Egy rosszul bevitt repülési útvonal okozta azt a káoszt, amelynek nyomán hétfőn gyakorlatilag lebénult a brit légtér. A többszáz ezer külföldön ragadt britet most éjszakai járatokkal próbálják hazahozni. Szvetnik Endre összefoglalója.

A többszáz ezer külföldön ragadt britet éjszakai járatokkal próbálják hazahozni. A hazai és azokon a külföldi a reptereken, ahonnan légijáratok indulnak a szigetországba, még mindig hullámokat vet az eheti légiirányítási káosz. Ilyen szintű technikai hibára egy évtizede nem volt példa – mondták el szakértők. A brit nemzeti légiirányítási szerv, a 35%-ban állami tulajdonú NATS igazgatója szerint „nem kizárható, hogy egyetlen, szokatlan, rosszul bevitt repülési útvonalterv” okozhatta a példátlan gondokat.

A rendszer nem tudta feldolgozni a hibás útvonaltervet, ami után repülésbiztonsági okokból automatikusan átállt a manuális adatbevitelre – amit az emberi munkaerő nem tud olyan gyorsan végezni, mint az algoritmusok. Némelyik brit médium azonnal talált bűnbakot: a franciákat, mivel a rendszerhez más európai partnerszolgálatok is szolgáltatnak adatot és szerintük egy francia légicég „rossz formátumban szolgáltatott repülési adatokat”.

A technikai magyarázat azonban nem feledteti azt a mizériát, amit az utazók, köztük családok átélnek a késő vagy törölt járatok miatt.

Sokan panaszkodtak arra a külföldi reptereken, hogy alig kaptak információt vagy ellátást, a légitársaságok nem foglaltak nekik szállodát,

pedig erre jogosultak, most, hogy egy-két napot várniuk kell, mire gépre ültetik őket. Továbbá, időben és világos módon kell kommunikálniuk az utasokkal. „Felejtsük el, hogy találjunk olyan légicég dolgozót, aki veszi a fáradságot és felveszi a telefont” – írta az egyik brit lap – „a legtöbb utasnak egy chatbot válaszol, amely virtuálisan vállat von”.

A 37 éves és a liverpooli reptérről Jersey szigetére tartó Tom Sealt legalább informálták, igaz, szavai szerint ezt úgy lehet jellemezni, hogy „nesze semmi, fogd meg jól”. „Öt órán át álltam sorba, csak azért, hogy közöljék velem, nem tudnak mit csinálni” – mesélte. Más utasok komoly veszteségeket szenvedtek, mert nem térítik vissza a napokat késő járatuk árát, miután új jegyet vettek másik járatra.

A légicégek – különösen a súlyosan érintett British Airways, Ryanair és Easyjet – éjszakai különjáratokkal próbálják hazahozni utasaikat.

A feladat gigászi – hétfőn 1500, kedden 345 szerdán pedig 64 járatot töröltek a rendszerhiba utóhatásai miatt.

A NATS, a Brit Polgári Repülési Hatóság és a Határőrség a brit közlekedési államtitkárral tartott válságtanácskozása után közölték, hogy következő néhány napban is érzékelni lehet majd a reptereken a hétfői káosz hatásait.

A British Airways volt főnöke közben azt mondta, hogy a fiaskó 100 millió fontjába – magyar pénzben 44 milliárd forintjába – kerülhet a brit légicégeknek... „ami nem fair, mert a légiirányítási rendszer, amelyben a hiba történt, egy fillért nem fog fizetni”.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×