0
2024. május 1. szerda Fülöp, Jakab

Láthatatlan anyagok is felelősek az elhízásért

A kémiai anyagok által okozott szennyezés is felelőssé tehető a gyermekek elhízásáért - állapítja meg egy tanulmány. A barcelonai orvosi kutatóintézet tudósai megállapították, hogy amennyiben a magzat még a méhben ki van téve egy gyakori kémiai anyagnak, nagyobb az esélye, hogy gyerekkorában túlsúlyos lesz.

A spanyol kutatók 403 magzat köldökzsinórjában mutatták ki a hexachlorobenzene (HCB) nevű növényvédő szert. Azok, akiknél a legmagasabb volt az anyag szintje, kétszer nagyobb eséllyel lesznek elhízottak már hat és fél éves korukra - teszik hozzá.

A szert már betiltották, de a környezetben és néhány élelmiszerben még fennmaradt, így kerülhetett be a magzatok szervezetébe is.

A spanyol kutatók egyelőre azt nem tudják, hogy a HCB miként okoz elhízást. Azt gyanítják, hogy a szer cukorbetegséget okozhat az édesanyáknál, márpedig ha a szülő diabéteszes, nagyobb az esélye, hogy a gyermek túlsúlyos lesz.

Az Acta Paediatrica nevű szaklapban megjelent tanulmány szerzői arra figyelmeztetnek, hogy a minimálisra kellene csökkenteni a kémiai anyagok magzatokra gyakorolt hatását, ugyanis korábbi kutatások is azt mutatták, hogy az ilyen szerekkel táplált vemhes állatok kölykei túlsúlyosak lehetnek.

Pete Myers, az amerikai Környezeti Egészségügyi Tudományok szervezet vezető kutatója úgy vélekedett, a barcelonai tudósok megállapításai rendkívül fontosak.

"Ez az első jó tanulmány, ami a magzatra való hatásokkal foglalkozik. A megállapítások nem meglepőek, a kutatás megerősítette, amit eddig is tudtunk az állatkísérletek alapján, emellett azt mutatja, hogy az ilyen kémiai anyagok jelentik a legnagyobb közegészségügyi kihívást" - fejtette ki.

2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
Jön a hét legfontosabb eseménye: ma eldőlhet, merre indulnak a piacok

A befektetők számára a mai lesz a hét legfontosabb napja, ugyanis ma tartja kamatdöntő ülését a Fed. A kamatok szinten tartása szinte biztosra vehető, kérdésből viszont van bőven. Hogyan reagál a jegybank az infláció visszapattanására? Hogyan értelmezi a zavaros reálgazdasági és munkaerőpiaci folyamatokat a jegybank? Mekkora az esélye a recessziónak? Kamatvágás vagy kamatemelés lesz a Fed következő lépése? Ezek a kérdések izgatják most a piacokat, és ha úgy érzik, hogy valamelyikre választ kapnak, a piaci mozgások garantáltak. Minden fél mondatnak jelentősége lesz a mai eseményen, amely után akár teljesen új narratíva is kialakulhat a világpiacokon.