eur:
390.78
usd:
358.98
bux:
72940.89
2024. július 20. szombat Illés
Workers attach windscreen glass to a Skoda automobile on the production line at Volkswagen AGs Skoda Auto AS manufacturing plant in Mlada Boleslav, Czech Republic, on Friday, March 27, 2015. The Czech Republic will benefit from adopting the euro and should join the monetary union after the Greek debt crisis calms down, the head of Volkswagen AGs unit, Skoda Auto AS, said. Photographer: Martin Divisek/Bloomberg via Getty Images
Nyitókép: Martin Divisek/Bloomberg/Getty Images

Pánikban a német autógyártók: Európa megint lábon lőheti magát

A Peking által beígért ellenlépés veszélybe sodorhatja a németek legnagyobb piacát, Kínát.

Az Európai Bizottság a hét közepén hozta nyilvánosságra, hogy július elejétől jelentős büntetővámokat vet ki a Kínában gyártott és onnan importált elektromos autókra. Az unió ezzel az amerikai példát követné, az Egyesült Államok ugyanis a közelmúltban 100 százalékra növelte a kínai elektromos autókra kivetett vámot. Peking korábban óva intette Brüsszelt a lépéstől, jelezve, hogy ellenintézkedések lesznek. Szakértők szerint a háború legnagyobb vesztese Németország lehet.

Ami a német gyártók első reagálását illeti, Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója protekcionista intézkedésről beszélt. "A BMW azon a véleményen van, hogy a protekcionista intézkedések nem járulnak hozzá a vállalatok sikeres versenyéhez a nemzetközi piacon" – hangsúlyozta a gyár vezetője.

A Volkswagen közleményében elutasította a tervezet vámokat, hangsúlyozva, hogy azok hosszú távon nem erősítik az európai autóipar versenyképességét.

Több szakértő arra mutatott rá, hogy

a német autógyártók számára nagy a tét.

A Volkswagen a világ egyetlen országában sem ad el annyi elektromos autót, mint Kínában, adatok szerint több mint hámrommilliót évente. A BMW és a Mercedes esetében szintén évente több százezer autóról van szó Kínában. A német autógyártók – mint fogalmaztak – erősen függnek a kínai piactól, számukra ezért az uniós intézkedés katasztrófa, mert a kínai kormány hivatalos közlése szerint ellenintézkedéseket lesznek.

A szakértők szerint

a német autógyártók az esetleges kínai veszteségeket aligha tudnák kompenzálni.

Az aggodalom a tőzsdén is megmutatkozik. A német média szerint a Volkswagen, a BMW, a Mercedes és a Porsche részvényei jelentősen veszítettek a brüsszeli bejelentés hatására.

A Handelsblatt című üzleti napilap ugyancsak hangsúlyozta, hogy a német autógyártók határozottan tiltakoznak a tervezett uniós intézkedés miatt, a tiltakozással ugyanakkor jelzést kívánnak küldeni Pekingnek, mert a kínai "válaszcsapás" a német autógyártóknak óriási károkat okozhat.

Az újság szerint az Európai Bizottság bejelentése szerint akár 38,1 százalékos különleges, úgynevezett kiegyenlítő vámot róhatnak ki a teljesen elektromos import autókra. A tekintélyes üzleti napilap elemzésében úgy vélekedett, hogy a kínai elektromos autókra tervezett uniós büntetővámok politikailag érthetőek ugyan, gazdasági szempontból aligha nevezhetők bölcsnek. Emlékeztetett arra, hogy az eddigi kereskedelmi konfliktus elsősorban Kína és az Egyesült Államok között zajlott, de ennek a konfliktusnak immár Európa is részese lesz.

Az újság utalt arra, hogy kínai importra az elektromos autó típusától és a gyártó együttműködési hajlandóságától függően kivetendő 17-38 százalékos büntetővám európai hadüzenet Pekingnek. A lap szerint mivel az Egyesült Államok szinte önellátó, az intézkedés legnagyobb vesztese Európa lesz. Ugyanakkor

negyvenszázalékos exporthányaddá a kínai ellenintézkedések nyomán Németországnak van a legnagyobb veszítenivalója.

A Die Welt emlékeztetett arra is, hogy Olaf Scholz kancellár a közelmúltban több alkalommal is állást foglalt az esetleges uniós vámok ellen.

Címlapról ajánljuk

Koi Tamás: a vállalati rendszergazdák legnagyobb rémálma vált valóra, hetekig tarthat a káosz

Egy informatikai hiba okoz tömeges leállásokat világszerte. Több országban repülőtereken, bankokban, kórházakban és a médiában is problémákat jelentettek. Egy kiberbiztonsági cég egyik frissítése okozta a hibát, a hatásai pedig napokig, sőt, akár hetekig is tarthatnak – mondta az InfoRádióban Koi Tamás, a HWSW informatikai szakportál újságírója.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.22. hétfő, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
Utolsó napjait tapossa Joe Biden kampánya? – Íme a drámai számok, amelyek visszalépésre sarkallhatják

Utolsó napjait tapossa Joe Biden kampánya? – Íme a drámai számok, amelyek visszalépésre sarkallhatják

Az elmúlt hét évtizedek óta nem látott felfordulással telt az amerikai politikában: miközben a demokraták az elnöki hivatalt elfoglaló párttársuk újraindulását igyekeztek megpuccsolni, mindent a feje tetejére állított a Donald Trump ellen szombaton megkísérelt merénylet híre. A hetek óta tartó nyomásgyakorlás a sajtóértesülések szerint az eddigi legközelebb járhat céljához, hiszen Joe Biden immáron Kamala Harris esélyeiről kérdezte tanácsadóit, és fontolgatja, hogy visszalépjen a párt 2024-es elnökjelöltségétől. Attól, amit 2020-as ellenfele épp csütörtökön fogadott el a republikánusok jelölőgyűlésén. De mit mondanak a számok, valóban ennyire tarthatatlan Biden helyzete a közvélemény-kutatások fényében? És kik indulhatnak a demokraták részéről a legnagyobb eséllyel? A nyilvános és kiszivárgott adatokat is szemügyre vettük.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×