Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Robotic arm welding the car in a futuristic assembly automotive manufacturing plant.
Nyitókép: Yuichiro Chino / Getty Images

Az európai termékekre már lecsapott egy láthatatlan vám az amerikai piacon

Az európai vállalatok pénzügyi osztályain jelenleg izzik a levegő. Elemzők, pénzügyi szakértők, cégvezetők napok óta számológéppel a kezükben dolgoznak túlórában, hogy kiderítsék: mit jelenthet számukra Donald Trump bejelentése a 30 százalékos vámokról. Pedig van egy másik veszélyforrás is, ami alattomosabb, mégis ugyanolyan pusztító: január óta az euró 13 százalékkal drágult a dollárral szemben. Ez pedig azt jelenti, hogy az európai áruk most pontosan ennyivel drágábban kerülnek az amerikai boltok polcaira — még vámok nélkül is.

Érdemes elemezni, hogy mely iparágakat sújthat legjobban ez a kettős sokk, és kik maradhatnak talpon a kereskedelmi háború forgatagában.

A legnagyobb vesztesek

A legnagyobb áldozatok közé tartozik az autóipar, különösen a német gyártók. Az Egyesült Államokban amúgy is brutális a verseny: hazai óriások (Ford, GM, Tesla) küzdenek ázsiai titánokkal (Toyota, Hyundai). Az európai márkák így is csak vékony árréssel tudnak talpon maradni az amerikai piacon, a logisztikai költségek, a bonyolult szabályozás és a márkakereskedői rendszerek miatt.

Most azonban a helyzet még súlyosabb. Egy 30 százalékos vámtarifa plusz 13 százalékos árfolyam-erősödés akár 40-45 százalékos áremelkedést okozhat dollárban mérve. A prémiummárkák, mint a BMW és a Mercedes talán még kivédhetik ezt a csapást, de a tömeggyártók, mint a Volkswagen vagy a Renault, komoly piaci visszaesés elé nézhetnek.

A helyzet még tragikusabb az alapanyagoknál: acél, alumínium, vegyszerek — ezekben az iparágakban az európai gyártók már most is vért izzadnak, hogy versenyképesek maradjanak az olcsó amerikai termeléssel szemben. A vámok gyakorlatilag kizárhatják őket az amerikai piacról.

És mi a helyzet a mindennapi fogyasztási cikkekkel? Textíliák, bútorok, háztartási eszközök: itt eddig is kíméletlen árverseny dúlt az ázsiai importőrökkel. A vám és az euró erősödése szinte megpecsételi ezen szegmensek sorsát.

A túlélők

De nem mindenki egyformán sebezhető. A csúcskategóriás márkák — Louis Vuitton, Hermès, Rolex — más ligában játszanak. Vásárlóik nem az árcédulát nézik, hanem a presztízst és az exkluzivitást. Sőt, egyes márkák épp az áremelésből faraghatnak újabb marketingeszközt.

A repülőgép-ipar, különösen az Airbus, szintén átmeneti védelmet élvez. Hosszú távú szerződéseik és pótolhatatlan csúcstechnológiájuk miatt a rövid távú hatások mérsékeltek, bár hosszabb távon itt is érezhető lesz a negatív széljárás.

A láthatatlan vám

Sokan elfelejtik, hogy az euró erősödése önmagában is „láthatatlan vámként” működik. Egy európai termék ára január óta 13 százalékkal nőtt Amerikában, még mielőtt a Trump-féle vámok szóba kerültek volna. A kettős hatás brutális: egy év elején még 100 dolláros európai termék ára az euró erősödését és a vámokat is számítva 147 dollárra nőhet. Ez 47 százalékos drágulás, melynek jelentős hatása lesz az unió amerikai exportjának volumenére.

Az európai exportőrök most szembesülnek a kőkemény valósággal: olcsó tömegtermékekkel nem lehet tartani a lépést Amerikában. Csak a luxus, a szakosodás, a csúcstechnológia biztosíthat túlélést. Az európai döntéshozóknak hamarosan lépniük kell: tárgyalni vámmentességekről, növelni a belső fogyasztást vagy új piacokat keresni.

Egy dolog azonban biztos: az európai gazdaság és az Egyesült Államok közötti kapcsolat a jövőben már nem lesz olyan zavartalan és kiszámítható, mint az elmúlt évtizedekben.

A cikk szerzője Sebestyén Géza, az MCC Gazdaságpolitikai Műhelyének vezetője és a BCE docense

Címlapról ajánljuk
Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Nagyon is létezik gasztroturizmus – mondta Vinkó József, a Magyar Konyha magazin főszerkesztője az InfoRádió Aréna című műsorában, és felhívta a figyelmet újonnan összeállított gasztroséta helyekre. Beszélt arról is, hogy a hozzánk látogató külföldiek hetven százaléka milyen ételt keres, és hogy leáldozik-e a fine dining csillaga. Megtudhattuk tőle azt is, miért „házasítják” a japán és a perui konyhát.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Budapest így kerüli meg a kormányt a nemzetközi színtéren

Budapest így kerüli meg a kormányt a nemzetközi színtéren

Bár a diplomácia hagyományosan elsősorban nemzetállami feladatként jelenik meg, az utóbbi évtizedekben számos más szereplő – például civil szervezetek, vállalatok, multinacionális intézmények, valamint települési és területi önkormányzatok – is aktívan részt vesz a nemzetközi kapcsolatok alakításában. Az önkormányzatok így saját nemzetközi hálózataik révén bővítik mozgásterüket, tanulnak egymástól, átveszik egymás bevált gyakorlatait, és cserélnek közpolitikai modelleket. Az önkormányzati, vagy más néven szubnacionális diplomácia azt jelenti, hogy a nemzeti kormányok alatti közigazgatási egységek közvetlenül létesítenek és ápolnak külföldi partnerkapcsolatokat. Budapest esetében is az figyelhető meg, hogy az elmúlt években egyre határozottabban lép fel önálló, saját útját járó szereplőként a nemzetközi porondon.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×