Infostart.hu
eur:
386.41
usd:
329.82
bux:
110405.74
2025. december 22. hétfő Zénó
Loaded European truck on motorway in beautiful sunset light. On the road transportation and cargo.
Nyitókép: Jag_cz/Getty Images

Önvezető teherautók: egy európai ország már élelmiszert szállít velük

Nem a Scania az egyetlen gyártó, amely önvezető teherautókkal foglalkozik, de Európában a svéd cég az első, amely a kereskedelmi forgalomban is elkezdte tesztelni azokat. A sofőrhiány enyhülését is várják a technológiától.

Jelenleg egy 300 kilométeres útszakaszon tesztelik a járműveket: a volán mögött ott ül ugyan a sofőr, de nem érinti meg a kormányt. Csak arra figyel, hogy probléma esetén átvegye az irányítást.

"Az árukat A pontból B pontba teljesen automatizált módon szállítjuk el" - mondta Peter Hafmar, a Scania automatizált megoldásokért felelős vezetője.

A Euronews cikke szerint a teherautók jelenleg Södertälje és Jönköping között közlekednek és gyorséttermeknek szállítanak élelmiszert.

A járművek nem különböznek sokban azoktól a teherautóktól, amelyeket sofőr irányít,

leszámítva tetejüket, mely szenzorokkal és kamerákkal van telerakva annak érdekében, hogy a teherautó magát irányíthassa.

A műszerfalon is apró készülékek és képernyők találhatók, és vezetékek tucatjai futnak az anyósülés mögött elhelyezett számítógéphez. A teherautó a különböző érzékelők gyűjtötte adatokat egy GPS-rendszerrel kombinálja, a különböző technológiák egymást támogatják.

"Ha az útburkolati jelek egy időre eltűnnek, akkor a rendszer a GPS-t használja, és tökéletesen a sávjában marad. Jobban vezet, mintha sofőr ülne a volán mögött" - magyarázza Göran Fjallid mérnök, hozzátéve, hosszas fejlesztések végén jutottak el eddig a pontig.

Olyan dolgokat kellett finomítaniuk, mint például azt, hogyan kezeli a teherautó az autópályára való felhajtást, és

mit tegyen, ha egy másik autó elé vág.

Fjallid jelenleg a teherautó anyósülésén figyeli, hogyan halad a jármű, és minden váratlan manőver időpontját feljegyzi - ezeket később összevetik a számítógép tárolta adatokkal, hogy elemezhessék.

Hafmar szerint nagy szükség van ezekre a járművekre, melyek segítségével orvosolható a teherautósofőrök körében kialakult munkaerőhiány, bár valószínűleg leginkább csak hosszabb távú utakon alkalmazzák majd a technológiát.

Címlapról ajánljuk
Németország már a drónháborúra készül

Németország már a drónháborúra készül

Németország fővárosa a napokban újabb szerephez is jutott. Berlin az országos drónvédelem központjaként a szövetségi és a tartományi biztonsági szervek tevékenységének koordinálását végzi.

Leszúrni a tűzijátékpálcát? Soha! – Életmentő tanácsok durrogtatás előtt

A szilveszteri tűzijátékozásnak számos veszélye lehet, ezért fontos, hogy mindenki alaposan olvassa el a használati utasításokat és csak engedéllyel rendelkező árusoktól vásároljon ilyen eszközöket – hangsúlyozta Luterán György, a Pirotechnikusok Érdekvédelmi Szövetségének elnökségi tagja. A szabályok szigorúak, területileg is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Már most fedezetlen költekezésbe kezdett a kormány, és a tűzijáték még csak ezután jöhet

Már most fedezetlen költekezésbe kezdett a kormány, és a tűzijáték még csak ezután jöhet

A költségvetést fellazító számtalan gazdaságpolitikai intézkedés ellenére stagnáló büdzsédeficit és az egész évet leminősítés nélkül megúszó magyar adósbesorolás - ez is egyfajta nézőpont. A másik pedig így hangozhat: az elvonóra ténylegesen el sem ment fiskális alkoholista állam, hitelminősítői figyelmeztetések és az igazi költségvetési elcsúszás csak most jön. Jól látható, hogy mennyire ellentmondásos volt ismét a költségvetési politika teljesítménye, a legérdekesebb fejlemények pedig most jönnek csak igazán. Az idei év egyik legérdekesebb és legfontosabb sztorija a Portfolio szerint a költségvetési ügyek voltak. A választási osztogatás már elkezdődött, de másképp néz ki, mint eddig.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×