Éves rendszerességgel tíz éve publikálják a felhívást gyalogos és szabványos jelzésű turistautak jelzéseinek a felújítására a Magyar Természetjáró Szövetségnél. Elsődlegesen tagszervezeteik számára készül ez a felhívás, mert ők értenek a turistautak jelzésfestéseihez, vagy náluk vannak szakemberek, de magyarországi vállalkozók, vállalkozások is pályázhatnak – tudta meg az InfoRádió Stramszky Judittól, a szövetség szakmai igazgatójától.

Az összes szabványos jelzésű turistautat nyilvántartja a szövetség, ez alapján számolják a kilométereket, amelyek felfestéséért pénz jár.
"Ez egy olyan vállalkozási díj, amibe bele kell számolni az utazási költséget, a festék, az ecset és a különböző szükséges eszközök árát, esetleg a szállást is. Mi ezt az egy összeget kilométerenként fizetjük ki, a vállalkozó szelleműek ebből oldják meg a munkát" – részletezte.
No de mi a garancia a jó munkára, és hogyan ellenőrzik, hogy minden szakszerűen történt, jó-e a festék, megfelelő-e a jelzés, a pontos útvonalon van-e elhelyezve? Stramszky Judit hangúlyozta, nem elég az, hogy egy civil egyesület vagy magyar vállalkozó megpályázza ezt a feladatot.

"Neki egy útjelző vezetővel rendelkeznie kell. Ő az a jelzésfestő szakember vagy menedzser, aki a Magyar Természetjáró Szövetség képzén vett részt. Ezek azok a szakemberek, akik tudják, hogy hogy kell festeni" – figyelmeztetett.
Magyarországon 17 200 kilométernyi jelzett turistaút van, az idei évre 1300 kilométer újrafestésére van keret. A kedden kiírt pályázatra már mintegy 300 kilométernyi vállalás érkezett.
A munkához száraz, tiszta idő kell, ezért ilyentájt kezdik a munkát, akadhatnak olyanok is, akik nyertek a pályázaton, és már a szerződéskötés előtt nekiindulnak az erdőnek – az ilyet szabad. De áprilisra mindenkinek szerződése is lesz, és szeptember elejéig jellemzően mindenki végez is, október 1-je a határidő, hogy a festék jól meg is tudjon száradni a helyén. Aztán jön az ellenőrzés.

Vannak útvonal-módosítások is ennek kapcsán, a nagy "partnerekkel" már a munkát megelőző év végén megkezdődik az egyeztetés; mire kiírják a pályázatot, már minden érintett tudja, milyen útvonalon kell festenie.
A magyarországi jelzésrendszer igen unikális, ennyire sok színnel és jelzésképpel ellátott rendszerrel, szabvánnyal más országok nem rendelkeznek.








