Hamarosan lejár (június 30.) a koronavírus-járvány miatti moratórium az autók műszaki vizsgájára, óriási terhelést kaphatnak rövid időn belül a vizsgahelyek - olvasható a Telex.hu portálon, ahol az is kiderül, egy műszaki vizsgára az adminisztráció miatt 1-1,5 órát kell szánni minimum.
Lejárt műszakival egyébként sem lehet(ett) a mentes időszakban külföldre utazni, így akik eddig is átlépték a határt, valamivel jobb helyzetben lehetnek.
Az egyik budapesti vizsgahelyszínen a múlt héten a szokásos másfélszeresére emelkedett a forgalom, de további "népsűrűség" várható a lejáró műszakik miatt.
Hogy a négymillióból pontosan hány magyar rendszámú személyautó közlekedett lejárt műszakival az utóbbi években, azt az Innovációs és Technológiai Minisztériumnál nem tudták a lapnak megmondani, azonban irányadó számsorként elküldték a környező években, áprilisban, országosan rögzített személyautó-vizsgák számait
- 2019-ben 222 ezer,
- 2020-ban körülbelül 153 ezer,
- tavaly mintegy 197 ezer,
- idén áprilisban pedig nagyjából 191 ezer személyautó
jelent meg az időszakos átvizsgáláson.
Egyes becslések szerint sok százezer autót érinthet a moratórium, vagyis ennyi közlekedik érvényes vizsga nélkül a most lejáró könnyítés miatt, és összesen mintegy ezernégyszáz olyan vizsgaállomás működik az országban, amelyek ilyen ellenőrzéseket végeznek.
Azok az autósok sincsenek jobb helyzetben, akik 2020 márciusa és júniusa közt a mentesség bevezetése ellenére levizsgáztatták autójukat, hiszen ha az több mint négy éves és a szabályok miatt két évente műszakiztatni kell, akkor gazdája ugyanúgy mostanában kénytelen ismét időpontot foglalni, vagyis abban a tömegben találhatja magát, amelyet el akart kerülni.
Fontos még, hogy akinek az autóján mostanában lejár vagy már lejárt a műszaki vizsga, a mentesség végétől, hivatalosan csak az amúgy az összes okmányügyintézés miatt eleve túlterhelés előtt álló okmányirodákban kiváltható, három napig érvényes útvonalengedéllyel közlekedhet az otthonától a kiválasztott vizsgabázisig.
Az autók időszakos műszaki vizsgájának hatósági ára több mint tíz éve 16 290 forint, vagyis kifejezetten olcsó, viszont az időszaki vizsgákkal foglalkozó vállalkozások általában 25-35 ezer forintot kérnek az ellenőrzéséért. Ebben az összegben előzetes átvizsgálás is szerepel, amelyet azért vezettek be, hogy az autóról még az éles, a közlekedési hatóság által felügyelt fék-, futómű és egyéb mérések, illetve vizsgálatok előtt derüljön ki, ha nem forgalomképes.