eur:
394.66
usd:
369.63
bux:
65296.67
2024. április 23. kedd Béla
Gépkocsi fékét ellenőrzik egy tatabányai vizsgahelyen 2016. január 12-én. Idén januártól változott a műszaki vizsga rendje, kötelező lett az előminősítő vizsga. Azok a gépkocsik, amelyek ezen nem felelnek meg, nem is kerülhetnek a vizsgabiztosok elé.
Nyitókép: MTI/Bodnár Boglárka

Autós műszaki - Vége a kegyelmi időszaknak, de ennél is nagyobb lehet a gondunk

Még azok is bajban lehetnek, akik szorgalmasan vizsgáztatták az autójukat. Hiába akarták elkerülni a most gyűlő tömeget.

Hamarosan lejár (június 30.) a koronavírus-járvány miatti moratórium az autók műszaki vizsgájára, óriási terhelést kaphatnak rövid időn belül a vizsgahelyek - olvasható a Telex.hu portálon, ahol az is kiderül, egy műszaki vizsgára az adminisztráció miatt 1-1,5 órát kell szánni minimum.

Lejárt műszakival egyébként sem lehet(ett) a mentes időszakban külföldre utazni, így akik eddig is átlépték a határt, valamivel jobb helyzetben lehetnek.

Az egyik budapesti vizsgahelyszínen a múlt héten a szokásos másfélszeresére emelkedett a forgalom, de további "népsűrűség" várható a lejáró műszakik miatt.

Hogy a négymillióból pontosan hány magyar rendszámú személyautó közlekedett lejárt műszakival az utóbbi években, azt az Innovációs és Technológiai Minisztériumnál nem tudták a lapnak megmondani, azonban irányadó számsorként elküldték a környező években, áprilisban, országosan rögzített személyautó-vizsgák számait

  • 2019-ben 222 ezer,
  • 2020-ban körülbelül 153 ezer,
  • tavaly mintegy 197 ezer,
  • idén áprilisban pedig nagyjából 191 ezer személyautó

jelent meg az időszakos átvizsgáláson.

Egyes becslések szerint sok százezer autót érinthet a moratórium, vagyis ennyi közlekedik érvényes vizsga nélkül a most lejáró könnyítés miatt, és összesen mintegy ezernégyszáz olyan vizsgaállomás működik az országban, amelyek ilyen ellenőrzéseket végeznek.

Azok az autósok sincsenek jobb helyzetben, akik 2020 márciusa és júniusa közt a mentesség bevezetése ellenére levizsgáztatták autójukat, hiszen ha az több mint négy éves és a szabályok miatt két évente műszakiztatni kell, akkor gazdája ugyanúgy mostanában kénytelen ismét időpontot foglalni, vagyis abban a tömegben találhatja magát, amelyet el akart kerülni.

Fontos még, hogy akinek az autóján mostanában lejár vagy már lejárt a műszaki vizsga, a mentesség végétől, hivatalosan csak az amúgy az összes okmányügyintézés miatt eleve túlterhelés előtt álló okmányirodákban kiváltható, három napig érvényes útvonalengedéllyel közlekedhet az otthonától a kiválasztott vizsgabázisig.

Az autók időszakos műszaki vizsgájának hatósági ára több mint tíz éve 16 290 forint, vagyis kifejezetten olcsó, viszont az időszaki vizsgákkal foglalkozó vállalkozások általában 25-35 ezer forintot kérnek az ellenőrzéséért. Ebben az összegben előzetes átvizsgálás is szerepel, amelyet azért vezettek be, hogy az autóról még az éles, a közlekedési hatóság által felügyelt fék-, futómű és egyéb mérések, illetve vizsgálatok előtt derüljön ki, ha nem forgalomképes.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.23. kedd, 18:00
Sz. Bíró Zoltán
történész, Oroszország-szakértő
Pont ott szenved a német gazdaság, ami Magyarországnak a legjobban fáj

Pont ott szenved a német gazdaság, ami Magyarországnak a legjobban fáj

A francia és a német gazdaság vegyes jeleket mutatott a legfrissebb bmi-adatokban: Franciaországban tíz hónapos csökkenő üzleti aktivitás után stabilizálódott a helyzet, Németországban pedig ismét növekedésnek indult. De mindkét országban a szolgáltatási szektor húzta fel az adatokat. Magyar szempontból aggasztó lehet, hogy az exportorientált ágazatok – főként a járműgyártásban – csökkenő megrendelésállományról számoltak be Németországban.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×