Budapest az egyik legrosszabb levegőjű városok közé tartozik Európában, a számítások szerint évente 2500 fővárosi lakos hal meg a légszennyezettség miatt és a gazdasági veszteségek is óriásiak.
A szmog a szívinfarktus, a magas vérnyomás, a stroke és az érelmeszesedés kialakulását is okozhatja, krónikus hörghurut gyulladáshoz vezet, erősíti az asztmát és csökkenti a szervezet ellenálló képességét a légúti fertőzésekkel szemben. Ez pedig a Covidra is igaz – hangsúlyozza Mucsi János tüdőgyógyász.
„A levegőben található szennyezőanyagok csökkentik a légutak immunválasz-készségét, lebénítják a csillószőrök működését, valamint krónikus hörghurutot és fokozott váladéktermelést okoznak, ami a légúti vírusoknak, baktériumoknak táptalajul szolgál – magyarázta a szakember. –
Ott, ahol a szmog nagyobb, a légúti fertőzések közé tartozó koronavírus is könnyebben megbetegíti az embereket.
A terjedését azonban csak annyiban segíti, hogy legyengíti a szervezetünket.”
A tüdőgyógyász szerint, ha nagyon szennyezett a levegő, valóban nem érdemes sok időt a szabadban tölteni és csínján kell bánni a szellőztetéssel is. A lakásban célszerű különböző légtisztítóberendezéseket használni, különösen, ha kisgyermek, krónikus beteg vagy légúti betegséggel küszködő van a családban.
A Levegő Munkacsoport visszautasította a Budapestért díjat
A Levegő Munkacsoport nem elégedett az eddig elért fővárosi eredményekkel, ezért nem veszik át a Budapestért díjat – hangsúlyozta a Levegő Munkacsoport elnöke.
„Akkor vesszük át a díjat, ha Budapesten egyetlen mérőállomáson se haladja meg az egészségügyi határértéket a levegő szennyezettsége egy éven keresztül” – jelentette ki az InfoRádiónak Lukács András, aki szerint ugyan voltak az elmúlt időszakban előremutató intézkedések, de ezek nem elegendőek.
Többre lenne szükség kerületi, fővárosi és kormányzati szinten is.
„Mind a közlekedés terén, mind a fűtés terén. Rengetegen tüzelnek mindenfélével, sok esetben illegálisan, tehát hulladékkal és ez rendkívüli mértékben rontja a főváros levegőjét – magyarázta. – Még a belvárosban is jelentős a légszennyezettségben a fűtésből származó szennyező anyagok részesedése. De bizonyos helyeken jelentős mértékben lehetne csökkenteni a légszennyezést úgy is, ha korlátoznák a gépjárművek közlekedését – tette hozzá. – Régóta javasoltuk, hogy
vezessék be a kilométer és szennyezettség arányos útdíjat,
ami elsősorban a leginkább szennyező autókat sújtaná.”