Infostart.hu
eur:
386.78
usd:
330.21
bux:
109784.5
2025. december 19. péntek Viola
Az egykori Szőke Tisza gőzös személyhajó a szeged-tápéi kikötőben 2019. október 27-én. A folyó rendkívül alacsony vízállása lehetővé tette, hogy a Ma-Hard Vízépítő Kft. szakemberei hozzákezdjenek a Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében 1917-ben épült, 2012-ben elsüllyedt hajó kiemeléséhez. A Hajózásért Alapítvány közleménye szerint a cél az, hogy a hajót a lehetőségekhez képest egyben emeljék ki, és ne legyen szükség a hajótest szétvágására.
Nyitókép: MTI/Czeglédi Zsolt

Drámai felvételek a Szegednél elsüllyedt, kiemelésre váró híres magyar hajóról

Az utolsó fázishoz érkezhet a Szőke Tisza kiemelése. A megmentésére létrehozott alapítvány által megbízott cég ígérete szerint egyben ki tudja emelni a hajótestet.

A legnagyobb magyar gőzhajó, az I. világháború idején vízre bocsátott, eredetileg IV. Károly nevét viselő Szőke Tisza II. a 2000-es évek elején került a Szeged melletti tápéi öbölte, ahol 2012-ben elsüllyedt. A járművet elkezdték feldarabolni, de végül leálltak a munkálatokkal.

Október elején mentőakcióba kezdett a Hajózásért Alapítvány, amelyet kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember. A legnagyobb magyar folyami gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába. Ők bízták meg a MA-HARD Vízépítő Kft.-t, hogy amint megfelelőnek találja a körülményeket, tegyen meg minden szükséges intézkedést a gőzös kiemelésére - írta a delmagyar.hu.

Galéria a hajóról 1938-tól 2019-ig:

Idén október 5-én a rendkívül alacsony vízállás lehetővé tette a munkálatok megkezdését. Azóta a roncsot felhozták a vízfelszínre és a parthoz közelebb vontatták. A hajó egyben úszik a Tisza vizén, a mentésben közreműködő szakemberek folyamatosan felügyelik, amíg a partra vontatáshoz szükséges engedélyek meg nem érkeznek.

A kiemelést a tervek szerint még tél előtt elvégzik, azután kezdik meg a kárfelmérést.

"A parton a kárfelmérés után derül ki, hogy mennyire súlyos a helyzet, a Szőke Tisza jövőjéről csak ezután érdemes komolyan gondolkodni" – mondta el a portálnak a MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője, a Hajózásért Alapítvány egyik kurátora. Ezt az alapítványt direkt a hajó megmentése miatt hozták létre, és már övék a gőzös. Heizler Tamás szavaiból az is kiderült, még nem lehet tudni, hogy egyben marad-e a hajótest, de mindent megtesznek ezért.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor brüsszeli sajtótájékoztatója: ez a csúcs egy haditanács volt

Orbán Viktor brüsszeli sajtótájékoztatója: ez a csúcs egy haditanács volt

A péntek hajnalba nyúló csütörtöki brüsszeli EU-csúcsot követően a miniszterelnök némi alvás után állt az újságírók hadának rendelkezésére. Beszámolt róla, az EU-csúcs haditanács volt, a hozzászólások 90 százaléka arról szólt, hogyan győzzük le Oroszországot. Beszélt a belgák harcáról, egy nagy nyugat-európai tévhitről a hétköznapi emberek fejében, és arról, hogy az uniós országok hogyan adnak hitelt Ukrajnának – az európai emberek fizetni fognak, a miniszterelnök szerint ez a téma elemi erővel fog feltörni Nyugat-Európában. A miniszterelnök szerint ugyanazon a rendkívül veszélyes pályán vagyunk, mint annak idején az I. világháború előtt. Szerinte a végóráit éljük az Európai Uniónak, Ukrajna pedig egy stratégiai vereségben van.

Jövőre is a csehek védik a szlovák légteret

Csehország a jövő évben is részt vesz a szlovák légtér védelmében. Erről Jaromír Zůna új cseh védelmi miniszter és szlovák kollégája, Robert Kaliňák csütörtöki telefonos egyeztetésükön állapodott meg.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Mi lesz a kidobott ruhákkal? – Új szabályok és kihívások Európában

Mi lesz a kidobott ruhákkal? – Új szabályok és kihívások Európában

2025 januárjától kötelező szelektíven gyűjteni a textilhulladékot az Európai Unióban. Már csak az a nagy kérdés, mi is lesz ezzel a hulladékkal. Sorra jelentenek ugyanis fizetésképtelenséget a textilhulladék-begyűjtéssel és -feldolgozással foglalkozó európai vállalatok, miközben a valamilyen szinten a működésüket finanszírozni hivatott kiterjesztett gyártói felelősség rendszert éppen csak elfogadta az Európai Parlament.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×