INFORÁDIÓ 
2020. február 26. szerda
Géza

gőzhajó

kiemelés

szőke tisza

Az egykori Szőke Tisza gőzös személyhajó a szeged-tápéi kikötőben 2019. október 27-én. A folyó rendkívül alacsony vízállása lehetővé tette, hogy a Ma-Hard Vízépítő Kft. szakemberei hozzákezdjenek a Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében 1917-ben épült, 2012-ben elsüllyedt hajó kiemeléséhez. A Hajózásért Alapítvány közleménye szerint a cél az, hogy a hajót a lehetőségekhez képest egyben emeljék ki, és ne legyen szükség a hajótest szétvágására.

Drámai felvételek a Szegednél elsüllyedt, kiemelésre váró híres magyar hajóról

Infostart

Az utolsó fázishoz érkezhet a Szőke Tisza kiemelése. A megmentésére létrehozott alapítvány által megbízott cég ígérete szerint egyben ki tudja emelni a hajótestet.

A legnagyobb magyar gőzhajó, az I. világháború idején vízre bocsátott, eredetileg IV. Károly nevét viselő Szőke Tisza II. a 2000-es évek elején került a Szeged melletti tápéi öbölte, ahol 2012-ben elsüllyedt. A járművet elkezdték feldarabolni, de végül leálltak a munkálatokkal.

Október elején mentőakcióba kezdett a Hajózásért Alapítvány, amelyet kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember. A legnagyobb magyar folyami gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába. Ők bízták meg a MA-HARD Vízépítő Kft.-t, hogy amint megfelelőnek találja a körülményeket, tegyen meg minden szükséges intézkedést a gőzös kiemelésére - írta a delmagyar.hu.

Galéria a hajóról 1938-tól 2019-ig:

Idén október 5-én a rendkívül alacsony vízállás lehetővé tette a munkálatok megkezdését. Azóta a roncsot felhozták a vízfelszínre és a parthoz közelebb vontatták. A hajó egyben úszik a Tisza vizén, a mentésben közreműködő szakemberek folyamatosan felügyelik, amíg a partra vontatáshoz szükséges engedélyek meg nem érkeznek.

A kiemelést a tervek szerint még tél előtt elvégzik, azután kezdik meg a kárfelmérést.

"A parton a kárfelmérés után derül ki, hogy mennyire súlyos a helyzet, a Szőke Tisza jövőjéről csak ezután érdemes komolyan gondolkodni" – mondta el a portálnak a MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője, a Hajózásért Alapítvány egyik kurátora. Ezt az alapítványt direkt a hajó megmentése miatt hozták létre, és már övék a gőzös. Heizler Tamás szavaiból az is kiderült, még nem lehet tudni, hogy egyben marad-e a hajótest, de mindent megtesznek ezért.

Nyitókép: MTI/Czeglédi Zsolt
A címlapról ajánljuk

INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

A médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Magyar Mecenatúra Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018