Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János

Nagy Boldizsár: aki nem menekült, azt haza kellene szállítani

Nagyon sok tranzitzónát kellene kialakítani, hogy a magyar állam kezelni tudja a Délvidék irányából érkező menekülthullámot - mondta az InfoRádiónak Nagy Boldizsár. A nemzetközi jogász szerint azzal lehetne védeni a schengeni határt, hogy akiről jogerősen kimondták, hogy nem menekült, azt haza kellene szállítani.

"Azt gondolom, hogy a valóságban tranzitzónák nem lesznek, csak a törvény szövegében. Ha mégis létrehoznák azokat, akkor abban különböznének a jelenlegi gyűjtőpontoktól, hogy a zónákat a törvényalkotó zárt intézményeknek képzeli el, tehát fogva tartást akar bennük megvalósítani. Vagyis az emberek nem hagyhatják el ezeket, csak Szerbia felé" - magyarázta a nemzetközi jogász.

Utalt azonban arra, hogy az Emberi Jogok Európai Bírósága egy korábbi francia bírósági ügyben feketén-fehéren kimondta: a tranzitzóna is az állam területe.

"Tehát ha ott valakit fogva tartanak, az ugyanúgy a bírói felülvizsgálattól függővé tehető, a bíróságnak kötelessége dönteni a személyek fogva tartásáról, mint ahogy az ország területén" - mutatott rá Nagy Boldizsár.

A legrövidebb idő, amit az emberek a tranzitzónában tartózkodnak, minimum nyolc nap, de a nemzetközi jogász szerint valójában ennél többről lesz szó, mert nem lesz kapacitás a kérelmek elbírálására.

A tranzitzónák elhelyezkedésével kapcsolatban napvilágra látott különböző híreket tisztázandó Nagy Boldizsár hangsúlyozta: fel sem merül, hogy Magyarország szerb területen építhetne tranzitzónát. Ez természetesen magyar területen lenne, a határvonaltól, illetve a kerítéstől számított hatvan méteren belül.

"A tranzitzónát úgy képzeli el a törvényalkotó, mint egy internáló tábort, hisz oda be akarja zárni az embereket. Arról van szó, hogy ha jön mondjuk 2000 ember egy nap és 300 embert akar egy épületbe berakni, akkor hét épületet kell építeni az első napon. Ha másnap jön 2000 ember, újabb hét épületet kell építeni. Én ilyen csodát még nem láttam Magyarországon - fogalmazott a nemzetközi jogász.

Hozzátette: a tranzitban minden fogadási feltételt biztosítani kell, a közüzemi szolgáltatásokat, az élelmezést, az egészségügyi ellátást, a gyerekek iskoláztatását egyaránt.

Azzal kapcsolatban, hogy a honvédség is jogosítványokat kapott a migrációval összefüggésben, Nagy Boldizsár kijelentette: a menekülő nem veszélyes személy.

"A menekülőtől nem kell félni és főleg nem kell leküzdeni őt, hanem meg kell védeni" - hangsúlyozta.

Azt is jelezte, hogy az európai unió jogrendje azt mondja: Európában menekülni szabad, bármilyen módon. A magyar törvény pedig rendelkezik arról is, ha valaki nem akarja regisztrálni magát. Ez az ő kérelmének elutasítása mellett szóló egyik érv.

"Azzal lehetne védeni a schengeni határt - de ebben az ügyben nem jár el senki - hogy akiről jogerősen kimondtuk, hogy nem menekült, azt haza kéne szállítani" - vélekedett a nemzetközi jogász.

Hanganyag: Németh Zoltán

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Mi történt Lewis Hamiltonnal? Dobogóra sem ért fel a legenda, csalódást keltő szezont zárt a Ferrari
2025, F1-évértékelő

Mi történt Lewis Hamiltonnal? Dobogóra sem ért fel a legenda, csalódást keltő szezont zárt a Ferrari

A pesszimistább várakozásokat is alulmúlta az idei Forma–1-es szezonban a Ferrari: az olasz csapat szurkolóinak Lewis Hamilton sanghaji sprintgyőzelmével és Charles Leclerc néhány dobogós helyezésével kellett beérniük. Az olasz istálló a negyedik helyen zárta a konstruktőrök csatáját. Vámosi Péter, a Motorsportol.hu főszerkesztője azon sem lepődne meg, ha 2027-ben teljesen új pilótafelállással kísérletezne a a Ferrari.

Háború, halál, béke – Ilyen volt a világ 2025-ben

2025-ben egy hosszú ideje óta tartó háborút sikerült befagyasztani, egy másik azonban – a béketervek ellenére – még a fegyverszünetig sem jutott. Körképünkben nem csak a világpolitikát meghatározó fegyveres konfliktusokat, de az év más fontos nemzetközi történéseit is áttekintjük.
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×