Az első gépek már tegnap a magasba emelkedtek a német repülőterekről, de minden járat indításához még különleges engedélyre volt szükség, és a pilótáknak vállalniuk kellett a teljes felelősséget, mert az izlandi tűzhányóból származó vulkáni pernye feltételezett terjedésének magasságában csak kézi vezérléssel, az irányító tornyok utasításai nélkül tudtak repülni.
Miután a München melletti Oberpfaffenhofen repülőteréről a légtérbe került hamu mozgásának ellenőrzésére indult repülőgép által gyűjtött adatokat kiértékelték, a repülésbiztonsági hatóság úgy döntött, hogy szabaddá teszi a légi közlekedést.
A legnagyobb német légitársaság, a Lufthansa már a zárlat idején igyekezett Frankfurtba gyűjteni flottáját, hogy azonnal indíthassa hosszú távú járatait. Normális körülmények között a Lufthansa naponta 1800 járatot indít a világ különböző pontjairól, de - mint a légitársaság elnöke, Wolfgang Mayrhuber elmondta - örülnek, ha legalább 500 esetben startolhatnak a gépek.
Utalt arra is, hogy legjobb esetben csak a hét végére normalizálódik teljes mértékben az európai légi közlekedés. A Lufthansa - a többi légitársasághoz hasonlóan - kéri utazóközönségét, hogy telefonon vagy interneten tájékozódjék a menetrendről, mielőtt esetleg hiába megy ki poggyászával a repülőtérre.
A Nyugat ünnepel