Infostart.hu
eur:
365.27
usd:
316.5
bux:
149903.82
2026. augusztus 11. kedd Tiborc, Zsuzsanna

Eredményes a túlzott sófogyasztás ellen indított harc Nagy-Britanniában

A sófogyasztás visszafogása fontos szerepet játszik abban, hogy "zuhan" a szívbetegség miatti elhalálozások száma Nagy-Britanniában - állapították meg brit kutatók.

2003 és 2011 között az átlagos sófogyasztás mintegy 15 százalékkal csökkent Angliában, miközben a szívbetegségek és stroke nyomán fellépő halálesetek száma 40 százalékkal esett vissza - mutatták ki a Barts, a londoni Orvos- és Fogorvostudományi Egyetem és a Queen Mary Egyetem kutatói, akik több mint 30 ezer beteget vizsgáltak nyolc éven keresztül.

A túlzott sófogyasztás összefüggésben áll a magas vérnyomással, amely a szívbetegség magas kockázati tényezője.

A szakemberek kimutatták, hogy a vizsgált időszakban csökkent a betegek vérnyomása és koleszterinszintje. Felfigyeltek arra is, hogy ebben az időszakban csökkent a dohányzók száma, és növekedett a gyümölcs- és zöldségfogyasztás is.

A vizsgált időszakban mérték háromezer brit sófogyasztását is, és megállapították, hogy átlagosan napi 1,4 grammal, azaz 15 százalékkal csökkent.

Ugyanezen időszakban nőtt a koleszterin és a magas vérnyomás csökkentésre alkalmazott sztatinok vényre való felírása, és javulás állt be a szívrohamot szenvedettek kórházi kezelésében.

A szakemberek azonban azt is kimutatták, hogy csökkent azoknak a vérnyomása is, akik nem szedtek gyógyszert, ami azt jelzi, hogy a korlátozott sófogyasztás valószínűleg jelentősen hozzájárult az elhalálozások csökkenéséhez - ismertette a tanulmányt a The Daily Telegraph brit napilap honlapja.

"Ez egy sikertörténet, Nagy-Britannia vezető szerepet játszik a sófogyasztás csökkentésében a világon. Számos ország most másolja azt, amit Nagy-Britanniában annak idején elkezdtünk, amikor mintegy 10 éve nyomást gyakoroltunk az élelmiszeripari cégekre, hogy csökkentsék az élelmiszerek sótartalmát" - mondta Graham MacGregor professzor, a tanulmány egyik szerzője.

A szakemberek felhívják a figyelmet arra, hogy a napi sófogyasztás 80 százaléka olyan élelmiszerekből származik, mint a gabonafélék, a kenyér, a hústermékek és a készételek, nem pedig az ételek sózásából.

A legtöbb ember azonban még mindig túlságosan sok sót fogyaszt, naponta átlag 8,1 grammot, ami jóval több az ajánlott napi 6 grammos bevitelnél - mondták a kutatók.

Címlapról ajánljuk
Rasszista lejáratókampány vagy egyszerű plágium? Döntse el!

Rasszista lejáratókampány vagy egyszerű plágium? Döntse el!

Törölte könyvpromóciós turnéját az a cambridge-i professzor, aki plágiumügye és egyéb lódításai miatt lemondásra kényszerült. A briteknél az ügy a „kultúrháború” példájává vált. Az oktató szerint a bőrszíne miatt szálltak rá, a jobboldali média szerint az egyetem viszont épp ezért kivételezett vele és nem világította át.

Baka András államfő beszélt a parlamentben megválasztása után

„Pártpolitikai semlegesség, de semmiképp sem értéksemlegesség” – mondta szerepéről a megválasztott köztársasági elnök, a korábbi Legfelsőbb Bíróság exelnöke a parlamentben, miután a képviselők első körben, kétharmados többséggel mondtak igent rá. A Fidesz és a KDNP nem vett részt a szavazáson.
inforadio
ARÉNA
2026.08.12. szerda, 18:00
Ürge-Vorsatz Diána
fizikus, egyetemi professzor, az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület alelnöke
Tisza-kormány: megszavazták az új köztársasági elnököt, Mészáros Lőrinc cégét kizárták az uniós pénzekből

Tisza-kormány: megszavazták az új köztársasági elnököt, Mészáros Lőrinc cégét kizárták az uniós pénzekből

Kedden új köztársasági elnököt választott az Országgyűlés a kétnapos rendkívüli ülés zárásaként: Baka András, a Legfelsőbb Bíróság korábbi elnöke most már hivatalosan is államfő. A délelőtt a zárószavazásokkal telt: a Ház elfogadta többek között az egészségügyi adatkezelési csomagot, a köznevelési törvénymódosítást, a közpénzügyi reformokhoz kapcsolódó államháztartási szabályokat, a 2026-os költségvetés módosítását és a rendészeti feladatellátás átalakítását. Ezt követően indult a vényköteles gyógyszerek áfamentességéről szóló javaslat rendkívüli eljárásrendben zajló vitája. Közben két nagy uniós forrásokat érintő hír is érkezett: az MFB átláthatósági okokból kizárta az OPUS TITÁSZ-t az uniós hálózatfejlesztési pályázatokból, csütörtökön pedig az Alkotmánybíróság tárgyalja a Fidesz–KDNP indítványát, amely a forrásokhoz való hozzáférést biztosító reformcsomag kulcstörvényét támadja. Percről percre tudósítunk a keddi fejleményekről.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×