2024. május 6. hétfő Frida, Ivett

Minden eddig ismertnél nagyobb vírust találtak

Chile partjainál, az óceánban bukkantak rá kutatók a világ eddig ismert legnagyobb vírusára, amelynek genetikai állományában több mint ezer gén van.

A megavírus (Megavirus chilensis) DNS-e 6,5 százalékkal nagyobb, mint az eddigi rekorderé, a mimivírusé (Acanthamoeba polyphaga Mimivirus), amelyet 2003-ban izoláltak először.

A vírusok mérete általában jóval kisebb, mint a baktériumoké, mert szaporodásukhoz az szükséges, hogy megfertőzzenek egy gazdasejtet, amelyben sokszorozódhatnak. Az M. chilensis azonban olyan hatalmas, hogy mérete meghaladja számos baktériumét, genetikailag pedig az eddigi legösszetettebb vírus, amelyet leírtak. A 0,7 mikrométeres M. chilensist akár fénymikroszkóp alatt is látni lehet.

A normál vírusoknál 10-20-szor nagyobb méretű megavírus gazdaszervezete nem ismert. Az M. chilensis "nem tűnik ártalmasnak az emberre" - közölte Jean-Michel Claverie, a francia nemzeti kutatóintézet munkatársa.

A megavírust bemutató tanulmányt az amerikai tudományos akadémia folyóirata, a PNAS hétfőn tette közzé.

Útlevélgyűjtésbe kezdtek az amerikai milliomosok – meg is van az okuk rá

A pénzes amerikai családok egyre gyakrabban folyamodnak második állampolgárságért vagy állandó lakhatási engedélyért külföldön. Az igazán tehetősek valóságos „útlevél-portfóliókat” gyűjtenek – egy ügyvédi iroda szerint minderre a potenciális kockázatok késztetik őket. De melyek ezek?
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
Nagyon fontos területet veszíthetnek az ukránok, kiszivárgott Trump súlyos terve - Ukrajnai háborús híreink vasárnap

Szombaton kiderült, hogy Donald Trump újbóli megválasztása esetén a NATO-tagállamokat arra kényszerítené, hogy védelmi kiadásaikat a GDP 3 százalékára emeljék, reagálva ezzel az Oroszország és Kína jelentette fenyegetésekre, miközben az Ukrajnának nyújtott támogatást nem számítaná bele ebbe a keretbe. Eközben a G7 országok vezetői tárgyalásokat folytatnak egy olyan javaslatról, amelynek értelmében Ukrajnának 50 milliárd dollár értékű segélyt nyújtanak, amit az Európában befagyasztott orosz vagyonból származó nyereségből finanszíroznának. Cikkünk folyamatosan frissül.