2024. május 2. csütörtök Zsigmond

Hogyan fiatalodnak vissza a sejtek?

Egy élesztőgombában lévő gént tanulmányozva juthatnak közelebb a kutatók annak megválaszolásához, hogy miként képesek visszafiatalítani magukat az öreg sejtek - számolt be a New Scientist ismeretterjesztő folyóirat internetes kiadása.

A gyerekek várható élettartama születéskor független attól, hogy apjuk 20 vagy 80 éves volt-e az utód fogantatásakor. Ez azt jelenti, hogy a férfiak szaporítósejtjei valamiképpen vissza tudják állítani órájukat, ám ennek folyamatát nem ismerik a szakemberek.

Stresszel teli körülmények között az élesztősejtek aszexuális szaporodásra váltanak át. Ilyenkor négy spórát képeznek, melyek mindegyike a normál sejtekhez képest csak a kromoszómák felét tartalmazza, ahogyan az emberi (női és férfi) ivarsejteknél is van. Miközben egy sejt öregszik, egyre több fölös fehérjecsomót és DNS-darabot gyűjt be.

Angelika Amon kutatásvezető, a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) munkatársa csoportjával öreg és fiatal élesztősejtekből származó spórákat vizsgált A kutatók arra figyeltek fel, hogy az ilyen jellegű abnormalitások eltűntek az idős sejtekből származó spórákból, ami arra utal, hogy az így kialakult valamennyi spóra várható élettartama azonos. A csomókba verődött fehérjéket a sejtek maguk 2falták fel", emésztették meg, ez az úgynevezett autofágia jelensége.

A vizsgálatok kimutatták, hogy a spóraképződés folyamatában az NDT80 jelű gén fejeződött ki. Ehhez a génhez a legközelebb a p53 jelű gén áll az emlősöknél, amely a sejtciklust szabályozza az emberi szervezetben is. Kiderült az is, hogy ha bekapcsolták az NDT80 gént egy öregedő élesztősejtben, az megduplázta a sejt élettartamát.

"Lehetséges, hogy a sejtek megfiatalításának és az öregedési markerek eltávolításának módját találtuk meg" - emelte ki Amon.

Az eredetileg a Science tudományos folyóiratban megjelent tanulmányt Michal Jazwinski, a New Orleans-i Tulane Egyetem kutatója provokatívnak nevezte. "Az emberek egy ideje megkísérlik megállapítani, hogy mi fiatalítja meg az ivarsejteket. Úgy tűnik, hogy az NDT80 fontos szerepet játszik ebben, ami leszűkíti a vizsgálandó területet" - tette hozzá.

Szép pluszban zárt Amerika

Vegyes mozgásokat láttunk ma a nemzetközi részvénypiacokon, Európában a befektetők a Fed tegnapi üzeneteit emésztették, miközben tovább dübörgött a gyorsjelentési szezon is, például Európa legnagyobb cége, a gyógyszergyártó Novo Nordisk, valamint a Shell is ma jelentett - mindkét cég megverte az elemzői profitvárakozásokat. A vezető amerikai indexek egy százalék körüli pluszban fejezték be a napot. Ezzel a mai napi izgalmaknak még nincs vége, hiszen az amerikai zárás után jelent majd az Apple is, amely jelenleg a világ második legértékesebb cége a Microsoft után.