Infostart.hu
eur:
384.15
usd:
330.4
bux:
108008.56
2025. december 8. hétfő Mária
The shift lever to set the automatic cruise control speed inside the car close-up located near the steering wheel in black with white signs and symbols of beautiful design in interior. Auto service.
Nyitókép: Aleksandr Kondratov/Getty Images

Találtak az autóban egy vezetéstámogató megoldást, amely növeli a balesetveszélyt

Tanulmányt készítettek arról, hogy mennyire biztonságosak a vezetéstámogató elektronikák. Sok rendszernek nincs hatása a balesetek kialakulására, néhány azonban segít megelőzni azokat. A tempomat viszont növeli a balesetek kialakulásának kockázatát.

Tanulmányt készített egy holland kutatókból álló csapat arról, hogy milyen hatással vannak a balesetek számára a különböző vezetéstámogató elektronikák – írja a Totalcar.

A pontos következtetések érdekében a világ minden tájáról gyűjtöttek adatokat, és végül 28 konkrét vezetéstámogató rendszerre szűkítették le a kutatást. Ezeket négy csoportba sorolták:

  • Tájékoztató rendszerek – például a guminyomás ellenőrző
  • Figyelmeztető rendszerek – például a biztonsági öv bekötésére figyelmeztető rendszer
  • Beavatkozásra képes rendszerek – például a vészfék asszisztens
  • Komfortnövelő rendszerek – például a távolságtartó tempomat

A kutatás alapján az első három csoportba tartozó elektronikák egy részének nincs ráhatása a baleseti számok alakulására, egy részük azonban csökkenti a kockázatokat. Például a sávtartó asszisztens a felmérések alapján 19,1 százalékkal, a fáradtságfigyelő pedig 14 százalékkal csökkenti átlagosan a balesetek számát. A guminyomás ellenőrzőnek viszont nincs hatása.

Ezzel szemben a normál és a távolság tartó tempomat nem hogy csökkenti, inkább növeli a baleseti kockázatot a tanulmány szerint. A kutatók arra jutottak, hogy azok a vezetéstámogató rendszerek, amelyek levesznek a vezető válláról bizonyos feladatokat, veszélyesebbek lehetnek. Ha a tempomat kezeli a gázt, akkor az autó vezetője nem figyel oda eléggé, és könnyebben keveredik balesetveszélyes helyzetbe. A tanulmány szerint a hagyományos tempomat 12, az adaptív 1,8 százalékkal növeli a balesetek kockázatát.

Címlapról ajánljuk
Szakíró Lando Norris világbajnoki címéről: nem mindig a papíron legjobb nyer

Szakíró Lando Norris világbajnoki címéről: nem mindig a papíron legjobb nyer

Pályafutása első Formula-1-es világbajnoki címét nyerte Lando Norris, a McLaren brit versenyzője azzal, hogy a szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíjon harmadikként ért célba vasárnap, így 2 pontos előnnyel végzett az összetett élén a futamgyőztes négyszeres világbajnok Max Verstappen (Red Bull) előtt. Vámosi Péter (Motorsportol.hu) szerint A Norris-siker kicsit olyan, mint 1996-ban Damon Hillé.

Bódis László: hazatérő és „rising star” tudósok, külföldi „nagy nevek” köré épül az új magyar tudásközpont-hálózat

A kutató az első, köré kell felépíteni azt a környezetet, ami vonzza a tehetségeket egy tudásközpontban – erről beszélt az InfoRádió Aréna című műsorában Bódis László, a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója. Világhírű és Nobel-díjas tudósok, illetve feltörekvő tehetségek köré, hosszú távú állami támogatással és nemzetközi együttműködéssel épülnek új központok.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×