"Kihirdetjük a rendkívüli állapotot a repülőgépgyártó iparunk megmentésére, azért, hogy még inkább versenyképessé és környezetkímélővé válhasson a jövő zöld repülőgépeinek gyártásával" - mondta párizsi sajtótájékoztatóján Bruno Le Maire gazdasági miniszter.
Miközben a repülőgépgyártó ágazatban a járvány következményeként, a megrendelések visszaesésével a fejlesztéssel és kutatással foglalkozó 35 ezer ember mintegy harmadának került veszélybe a munkahelye, a kormány célja előkészíteni a polgári közlekedés repülőgépei, a helikopterek és a teherszállító repülőgépek új generációját, amely újfajta propulziós rendszerekkel - mint például a hidrogén motorok - kevesebb üvegházhatású gázt bocsát ki.
"Az ágazat eredeti terveihez képest ez tízéves gyorsítást jelent"
- jelezte Elisabeth Borne közlekedési és környezetvédelmi miniszter.
A kis- és középvállalkozások átalakulásának felgyorsítására az állam és az ágazat nagyvállalatai 500 millió eurós befektetési alapot hoznak létre a nyáron, amely fokozatosan egymilliárd euróra nő. Egy másik, 300 millió eurós alapból pedig a termelési eszközök modernizációját támogatja a következő három évben az állam - jelezte Bruno Le Maire.
A hadügyminisztérium még idén felgyorsítja katonairepülőgép-megrendeléseit, mintegy 600 millió euró értékben, ami a tárca beszerzési költségvetésének 5 százaléka - közölte a miniszter, Florence Parly.
"Ha nem avatkoznánk be most, az ágazat munkahelyeinek egyharmada megszűnne"
- vélte a gazdasági miniszter, aki arra kérte a gyártókat, hogy "tegyenek meg mindent az elbocsátások elkerülése érdekében".
A repülőgépgyártás 300 ezer közvetett, illetve beszállítói munkahelyet biztosít Franciaországban.
A 15 milliárd eurós csomag csaknem felét, 7 milliárd eurót az Air France kapja meg közvetlen hitelek, illetve államilag garantált bankhitelek formájában. Az összegből a légitársaság meg tud rendelni az eredeti beszerzési terveinek megfelelően hatvan Airbus A220-as típusú és 38 Airbus A350-es típusú repülőgépet.