Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János

Gigantikus kamionok a közúti forgalomban

Németországban újabb tartományokban engedélyezik, hogy több mint 25 méter hosszú óriáskamionokat (Gigaliner) próbáljanak ki a közúti forgalomban.

A közlekedési minisztérium szerdai közleménye szerint a 16 tartomány közül már 12-ben közlekedhetnek az óriáskamionok a kijelölt útszakaszokon, többnyire autópályákon.

A tárca tervei szerint a vizsgálatot 2016-ig folytatják, majd a teljes úthálózaton engedélyezik a Gigalinerek használatát, amelyek akár 25,5 méter hosszúak és 44 tonnásak lehetnek.

Az új típus bevezetésének pártolói szerint a hagyományos kamionoknál másfélszer több rakomány szállítására alkalmas Gigalinerek révén csökkennek a fuvarozási költségek, kevesebb teherautóra, kamionra lesz szükség, és mérséklődik a károsanyag-kibocsátás.

Az ellenzők viszont azt állítják, hogy a költségek csökkenése a vasúti fuvarozás rovására növelné a közúti fuvarozás versenyképességét, ezért egyre nagyobb lenne a forgalom az utakon, növekedne a szén-dioxid-kibocsátás, és visszaszorulna a környezetet kevésbé károsító vasúti szállítmányozás. Ráadásul a Gigalinerek bevezetése az adófizetőket is megterhelné, mert infrastrukturális fejlesztéseket tenne szükségessé, egyebek között meg kellene erősíteni miattuk az autópályahidakat, és át kell alakítani a pihenőhelyeket, parkolókat.

A közlekedési minisztérium 2012-ben kezdte el a vizsgálatot. Szerdai közleménye szerint az eddigi tapasztalatok nem igazolják az aggodalmakat. Az újgenerációs kamionok nem növelik a közlekedési infrastruktúra fenntartásának költségeit, nem terelik át a vasúti fuvarozási ágazat forgalmát az utakra, és 15-25 százalék közötti mértékű megtakarítás érhető el velük az üzemanyag-fogyasztásban.

A tárca szerint biztonsági kockázatok sem merülnek fel, mert az óriáskamionok féktávolsága nem nagyobb a hagyományos kamionokénál, vezetésük pedig nem okoz nagyobb stresszt vagy más pszichológiai megterhelést a sofőröknek.

A közlemény szerint jelenleg 45 fuvarozó cég vesz részt a kísérleti programban, összesen 119 Gigalinerrel.

Címlapról ajánljuk
Mi történt Lewis Hamiltonnal? Dobogóra sem ért fel a legenda, csalódást keltő szezont zárt a Ferrari
2025, F1-évértékelő

Mi történt Lewis Hamiltonnal? Dobogóra sem ért fel a legenda, csalódást keltő szezont zárt a Ferrari

A pesszimistább várakozásokat is alulmúlta az idei Forma–1-es szezonban a Ferrari: az olasz csapat szurkolóinak Lewis Hamilton sanghaji sprintgyőzelmével és Charles Leclerc néhány dobogós helyezésével kellett beérniük. Az olasz istálló a negyedik helyen zárta a konstruktőrök csatáját. Vámosi Péter, a Motorsportol.hu főszerkesztője azon sem lepődne meg, ha 2027-ben teljesen új pilótafelállással kísérletezne a a Ferrari.

Háború, halál, béke – Ilyen volt a világ 2025-ben

2025-ben egy hosszú ideje óta tartó háborút sikerült befagyasztani, egy másik azonban – a béketervek ellenére – még a fegyverszünetig sem jutott. Körképünkben nem csak a világpolitikát meghatározó fegyveres konfliktusokat, de az év más fontos nemzetközi történéseit is áttekintjük.
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×