A lényeg, hogy a felnőttek – tanárként és szülőként – mekkora tétet tulajdonítanak a felvételinek – hangsúlyozta a szakértő, hozzátéve: a kultúránkban olyan nagy a szorongás és a nyomás, hogy túlzottan véglegesnek tartjuk az ilyen megmérettetések eredményét. „Végképp szorongást keltő, hogy sokszor már úgy jön ez lesz – kissé irracionálisan –, hogy ezen az egy vizsgán múlik az egész életed.
Holott ez a felvételi vizsga csak arról szó, hogy hova fog bekerülni, melyik iskolába”
– fogalmazott Szigeti Réka. Mint mondta: ez nem határozza meg, hogy hol fog továbbtanulni, milyen ember lesz, hogyan fog boldogulni a gyermek. Szerinte ez a túlzás azért jellemző, mert a szülők szeretnének megfelelni, tökéletesek lenni és mindent megtenni a gyerekükért.
A szakpszichológus azt javasolja, érdemes tisztázni, mit jelent és mit nem jelent valójában a vizsga. Ugyan valóban ennek következménye, hogy milyen középiskolába kerül a diák, és ott milyen élmények érik, azonban az nem dől el, milyen lesz a teljes életünk. Így kicsit könnyebb lesz kezelni a vizsgadrukkot, és nem hatalmas stresszforrásként, hanem lehetőségként tekinthetnek rá a gyerekek:
„az első lehetőség arra, hogy megmutasd, hogy mi az, amit tudsz”.