Infostart.hu
eur:
363.02
usd:
313.75
bux:
150552.7
2026. augusztus 15. szombat Mária

A brokkoli lassíthatja a mellrákot

A brokkoli és egyéb keresztesvirágú zöldségek egyik összetevője lassítja emlőrákos pácienseknél a rákos sejtek növekedését, különösen a betegség korai stádiumában - állítják amerikai szakemberek.

Az Oregoni Állami Egyetem (OSU) és az Oregoni Egészségügyi és Tudományos Egyetem kutatói szerint a szulforafán nevű bioaktív vegyületről már korábban megállapították, hogy segít a rákos megbetegedések megelőzésében, a mostani tanulmány azonban azt sugallja, hogy a rák előrehaladásának lassításában is szerepet játszhat.

A friss eredmények a szulforafán emlőrákkal diagnosztizált nők mellszöveteire gyakorolt hatásának első klinikai vizsgálatából származnak. Az OSU professzora, Emily Ho szerint a szakemberek "eredeti célja annak kiderítése volt, hogy a szervezet jól tolerálja-e a szulforafánkiegészítőket és, hogy azok megváltoztatják-e a rák fejlődésében szerepet játszó epigenetikus mechanizmusok egy részét".

A tanulmányban 54 nő vett részt, akiknek mammográfiás szűrővizsgálata abnormális eredményt hozott. A pácienseket véletlenszerűen két csoportba osztották és placebót vagy szulforafántartalmú étrendkiegészítőt adtak nekik. Ez utóbbi naponta annyi szulforafánt jelentett, amennyi egy csésze brokkolicsírában van.

"Meglepő módon a sejtnövekedés markereinek csökkenését tapasztaltuk, ami azt jelenti, hogy az összetevő segíthet lassítani a rákos sejtek növekedését" - magyarázta Ho. Mint hozzátette: "Mindez nagyon lelkesítő, ugyanis az étrendalapú megközelítésekről hagyományosan úgy tartják, hogy csak a rák megelőzésében játszanak szerepet, a mostani eredmények azonban azt mutatják, hogy a már létező daganatok növekedését is lassíthatják".

Korábbi tanulmányok azt mutatták, hogy azoknál a nőknél, akik nagy mennyiségben fogyasztanak keresztesvirágú zöldségeket, úgy mint brokkolit, karfiolt, káposztát vagy kelkáposztát, kisebb a kockázata a mellrák kialakulásának.

A Cancer Prevention Research című folyóiratban közölt új tanulmány eredményei szerint a szulforafánbevitel csökkentette a HDAC-aktivitást és a rákos sejtek növekedését. A szakemberek szerint további tanulmányokra van szükség egyebek között az ajánlott beviteli mennyiség megállapításához és a mostani eredmények több résztvevő bevonásával történő megerősítéséhez.

Címlapról ajánljuk
Sinkó Eszter: a születéskor várható élettartamban rosszul áll Magyarország

Sinkó Eszter: a születéskor várható élettartamban rosszul áll Magyarország

Az Európai Unió országaiban átlagosan a GDP 7 százalékát fordítják egészségügyre, a magyar szám 4,7, ezért is örvendetes, hogy évről évre 500 milliárd forinttal többet fordítana egészségügyre a Tisza-kormány – erről is beszélt az InfoRádió Aréna című műsorban Sinkó Eszter egészségügyi közgazdász, a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központ programigazgatója.

Már az osztrákok is menekülnek a tűz elől

Tűz ütött ki pénteken egy kelet-ausztriai erdőségben, a közeli településről mintegy százötven embert kimenekítettek, mintegy 100 méternyire a lángoktól - jelentette az ORF.
inforadio
ARÉNA
2026.08.17. hétfő, 18:00
Baranya Sándor
egyetemi docens, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×