2024. május 7. kedd Gizella

A véltnél hatalmasabb erővel csapódott be a cseljabinszki meteorit

A korábban véltnél is hatalmasabb erővel csapódott be az a meteorit, amely februárban több mint 1500 embert sebesített meg az oroszországi Cseljabinszkban - derült ki több új kutatásból.

A tanulmányok azt is felvetették, a februárban lezuhant 19 méteres égitesthez hasonló, a Földéhez közeli pályán keringő objektumok a korábbi becsléseknél gyakoribbak lehetnek, számuk akár a húszmilliót is elérheti.

Bill Cooke, az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) meteoritszakértője szerint nem kell túlzottan nagy fontosságot tulajdonítani annak, hogy a jövőben égitestek ütközhetnek a Földnek. Elmondta, sok múlik azon, hol csapódik be a meteorit, és valószínűbb, hogy inkább az óceánok fölött robbannak darabokra, semmint sűrűn lakott területek fölött.

Az aszteroida februári felrobbanása a sűrűn lakott Cseljabinszk felett 30 kilométeres magasságban olyan energiahullámokat váltott ki, hogy az ledöntötte az embereket a lábukról - mutatták ki a tanulmányok.

Égése csúcspontján a tűzgolyó harmincszor fényesebb volt a Napnál, és annyi ibolyántúli sugárzást bocsátott ki, hogy az azonnali bőrégést okozott - írták a kutatók a Nature és a Science tudományos lapok friss számaiban megjelent munkáikban.

Az is kiderült, hogy az explózió nagysága körülbelül 500 kilotonna TNT robbanóanyagénak felelt meg, ez pedig több mint harmincszorosa az 1945-ben Hirosimára ledobott atombomba erejének.

A meteorit röppályájának, sebességének és felrobbanásának rekonstruálása céljából a kutatók összegyűjtöttek több száz, telefonnal, biztonsági kamerával és egyéb eszközökkel készített videofelvételt. Elemezték a talajról gyűjtött kőtörmeléket, és megállapították, hogy az égitest viszonylag rövid ideje, 1,2 millió éve volt úton ebben a formájában.

Az aszteroida talán egy nagyobb égitest része lehetett, melyet egy előző "találkozás" idején hasított ketté a földi gravitáció ereje - véli Peter Jenniskens, a NASA kutatója.

A videók elemzése azt mutatta, a meteorit mintegy 19 kilométeres másodpercenkénti sebességgel, a korábban véltnél némileg sebesebben tört be a földi légkörbe.

Az űrtávcsöves kutatások eddig csak körülbelül ötszáz hasonló méretű, földközeli pályán haladó objektumra akadtak, ám számuk akár húszmillióra is rúghat - állapította meg Peter Brown, egy másik tanulmány szerzője, a Nyugat-ontariói Egyetem munkatársa.

PSG–Borussia Dortmund 0-1

BL élőben
PSG–Borussia Dortmund 0-1

A Paris Saint-Germain hátrányból próbálja meg kiejteni a Borussia Dortmundot a labdarúgó Bajnokok Ligája elődöntőjében. Pályaválasztóként 2015 októbere óta a PSG csak a Bayern ellen maradt a BL-ben gól nélkül.

Salát Gergely: Hszi Csin-ping látogatása Magyarország Kína melletti markáns kiállását is jutalmazza

A kínaiak a fő világpolitikai stratégiája most a saját mozgástér bővítése, és a jövőben a többpólusú világrend kialakítása – mondta Salát Gergely, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa. Az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt a kínai elnök látogatásának jelentőségéről, a pekingi diplomácia módszereiről, a küldöttség összetételéről és az orosz–kínai viszonyról is.
2024.05.08. szerda, 18:00
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet vezetője
Závecz Tibor a Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Intézet ügyvezetője
Megmaradt az ötnapos tőzsdei győzelmi sorozat a tengerentúlon

Gazdasági adatok tekintetében ma Németországból érkeztek fontos számok az ipar kilátásaival kapcsolatban, ezen kívül megjött az európai kiskereskedelmi adat is, illetve a hazai kiskereskedelmi számok is. Tegnap kimondottan jó hangulatban zajlott a kereskedés a tőzsdéken, nagyot tudott a hazai piacon ralizni az OTP. A magyar tőzsdén a Richter volt a legjobban teljesítő nagypapír, emellett pedig kitartott a tegnapi széleskörű optimizmus a piacokon, a vezető európai részvényindexek ezúttal is határozott pluszban álltak meg, míg Amerikában óvatos emelkedést láthattunk.