Az Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodája tájékoztatása szerint a képviselők a szerdai vitát követően jóváhagyták azt a megállapodást, amelynek értelmében a tagállamok bővítik a vasúton utazók jogait. A reformnak köszönhetően az utasok könnyebben választhatnak majd alternatív útvonalat vagy közlekedési eszközt, és juthatnak segítséghez a vonatok késése vagy kimaradása esetén. A csökkent mozgásképességűek könnyebben igénybe vehetik majd az akadálymentesített szolgáltatásokat, és a vonaton több hely lesz a kerékpároknak is.
Segítség az elakadt utasoknak
Ha a vonat 60 percnél többet késik, az utasok választhatnak, hogy visszakérik menetjegyük teljes árát, a késés ellenére tovább folytatják az utat, vagy a célállomást – hasonló feltételekkel, de többletköltségek nélkül – alternatív módon vagy útvonalon közelítik meg. Olyan utazási alternatívát kell számukra felkínálni, amelynek a kocsiosztálya azonos az eredeti menetjegyen szereplővel. Ha a vasúttársaság üzemeltetője a menetrend szerinti indulástól számított 100 percen belül nem tájékoztatja az utast a rendelkezésre álló lehetőségekről, akkor
az utas saját kezdeményezésére vehet igénybe más tömegközlekedési eszközt a vasúttársaság költségére.
Az alternatíva felajánlásának kötelezettsége alól vis maior sem mentesít. Ha szükséges, a vasúttársaságnak ételről, frissítőkről és szállásról is díjmentesen gondoskodnia kell.
Az új szabályok azt is meghatározzák, hogy pontosan mi tekinthető olyan vis maiornak, ami miatt a vasúttársaságnak ne kellene kárpótolnia az utasokat késés vagy kimaradás esetén. A rendkívüli időjárási körülmények és a jelentős természeti katasztrófák mellett ezek köre most
a súlyos népegészségügyi válsághelyzetekkel és a terrorista cselekményekkel bővül.
A vasúti dolgozók sztrájkja nem mentesít a kötelezettségek teljesítése alól.
A csökkent mozgásképességű utasok ezentúl rugalmasabban tudják majd megszervezni utazásaikat, mert 48 óra helyett elég lesz a tervezett utazás előtt 24 órával értesíteniük a vasúttársaságot. Az őket kísérő személy térítésmentesen utazhat. Garantálni kell, hogy adott esetben segítő kutyájuk is velük tarthasson.
A közlekedés fenntarthatóságát és kényelmes módozatait segítendő minden vonatot el kell látni legalább négy kerékpár szállítására alkalmas külön tárolóhellyel vagy biciklitartóval.
„Jó hírünk van a vonatozóknak: elértük, hogy egész Európában ugyanazok a szabályok vonatkozzanak az utasok átirányítására, a kerékpárok számára biztosított helyekre, az átszállójegyekre és a csökkent mozgásképességű utasok jogaira. Fontos újításokról van szó, amelyeknek köszönhetően kényelmesebben, az utasigényeinek megfelelőbb módon utazhatunk majd” – hangoztatta felszólalásában a jelentéstevő Bogusław Liberadzki, az S&D lengyel tagja.
A következő lépések
Az új szabályok elviekben a teljes nemzetközi és belföldi vasúti közlekedésre érvényesek lesznek az EU-ban. Az egyes tagállamok belföldi viszonylatban még korlátozott ideig (2022-ig; egyes kitételek esetében legkésőbb 2027-ig) mentesülhetnek a kötelezettségek teljesítése alól.
Az átdolgozott rendelet húsz nappal az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követően lép hatályba és rá két évre alkalmazandó. Ezalól kivételt képeznek a kerékpárhelyekre vonatkozó követelmények, amelyeket négy évvel a rendelet hatálybalépését követően kell elkezdeni alkalmazni.