eur:
386.98
usd:
356.05
bux:
68088.24
2024. május 18. szombat Alexandra, Erik

A saját bőrünkön is érezzük, hogyan működik az Európai Parlament

Az egyetlen közvetlenül választott uniós intézmény - ez a legnagyobb "dicséret", amelyet az Európai Parlament kapcsán szokás említeni. Az egyszerre három helyen is székelő testület 736 képviselője közül 22-őt a magyar választók delegálhatnak. Az inforadio.hu összeállításából megtudhatja, miként képes hatni a sokat bírált Parlament az uniós állampolgárok mindennapjaira.

375 millió uniós választópolgár, 27 tagállam, 736 képviselő 5 évre - ezek a legfontosabb számadatai az Európai Parlamentnek, amely az Európai Unió három alapvető intézménye közül az egyetlen, amelynek összetételéről a szavazók dönthetnek. Ha a testület helyét akarnánk meghatározni az uniós intézményrendszerben, akkor azt mondhatnánk, hogy az Európai Tanács a tagállamok, az Európai Bizottság a közösség, az Európai Parlament pedig az állampolgárok érdekeit képviseli a

döntéshozatalban.

Bár a nemzeti parlamentekhez képest jóval kisebb hatáskörrel rendelkezik (önállóan például nem alkothat törvényt), mégis alapvető pillére az uniónak. Az évek során egyre erősebb hatáskörökkel felruházott testület a Tanáccsal közösen fogadja el a költségvetést és felügyeli a Bizottság munkáját is, ráadásul utóbbi szervezet összetételére (vagyis a biztosok személyére) is az EP-képviselők bólintanak rá.

Deficites működés

Annak ellenére, hogy az EU legdemokratikusabban felálló testületéről van szó, működését számos kritika éri. A leggyakrabban elhangzó fogalom ezzel kapcsolatban a demokratikus deficit, amely már az uniós szakzsargonba is bekerült. Ez azt jelenti, hogy hiába választják meg maguk az állampolgárok az EP-képviselőket, a Parlament távol áll az európai átlagpolgártól, kevés a befolyása a mindennapi életükre. Vagyis hiába a legdemokratikusabb uniós testület, a Tanácshoz és a Bizottsághoz képest túl gyenge.

{{keretes_cim}}

Németország 99, Franciaország, Olaszország és az Egyesült Királyság 72, Spanyolország és Lengyelország 50, Románia 33, Hollandia 25, Belgium, Csehország, Görögország, Magyarország és Portugália 22, Svédország 18, Ausztria és Bulgária 17, Finnország, Dánia és Szlovákia 13, Írország és Litvánia 12, Lettország 8, Szlovénia 7, Ciprus, Észtország és Luxemburg 6, Málta 5.

Az EP-vel kapcsolatos másik leggyakrabban említett bírálat az, hogy működése túl sok pénzébe kerül az uniónak, illetve az uniós állampolgároknak. A testület hivatalos székhelye ugyanis Strasbourg (itt tartják a fontosabb plenáris üléseket), ám a Parlament bizottságai Brüsszelben üléseznek, a hivatali apparátus pedig Luxembourgban kapott helyet.

A saját bőrünkön is érezzük

A súlyos kritikák ellenére még a leghangosabb EU-ellenesek is belátják, hogy a mostani összetételében 2004 óta dolgozó Parlament ötéves munkájához több, az állampolgárok mindennapjait is érintő határozat köthető. Elsőként kell említeni a REACH-határozatot, amelyet az elmúlt húsz év legfontosabb uniós rendeletének tartanak.

A Registration, Evaluation and Authorisation of Chemicals (vagyis betűszóval a REACH) 2007. június 1-jén lépett hatályba, és többek között azt hivatott biztosítani, hogy a vegyi anyagok tulajdonságait minél gyorsabban és pontosabban lehessen meghatározni. A kemikáliák regisztrálást, értékelését, engedélyezését és korlátozását szabályozó rendelet értelmében azoknak a vállalatoknak, amelyek évente egy tonnánál több vegyi anyagot állítanak elő vagy importálnak, a terméket be kell jegyeztetniük az Európai Vegyianyag-ügynökség központi adatbázisába.

Bár ezt tartják a legfontosabb rendeletnek, az átlagpolgár szinte biztos, hogy egy másik, a mobilozással összefüggő határozatot említ az EP-vel kapcsolatban. 2007 nyarán lépett életbe ugyanis a roaming díjak korlátozására vonatkozó szabályzat, amelyet az EP eddigi legkézzelfoghatóbb döntésének tartanak, mivel az uniós polgárok saját pénztárcájukon érezhették az eredményt: olcsóbban telefonálhatnak, ha külföldön, de uniós országban tartózkodnak.

A fontosabb rendeletek között említik még a "három huszas határozatot", vagyis az uniós klímacsomag elfogadását is, amelyben Európa kötelezi magát arra, hogy legalább húsz százalékkal az 1990-es szintek alá csökkenti az üvegházhatást okozó gázok összesített kibocsátását. Ugyancsak 2020-ra húsz százalékkal növelik az energiahatékonyságot, és az EU egész területén húsz százalékkal bővítik a megújuló energia részesedését az energiafelhasználásból, valamint a közúti közlekedésben felhasznált üzemanyagok legalább tíz százalékának megújuló energiaforrásokból kell származnia.

2008 júliusában az Európai Parlament elfogadta azt a rendeletet, amely arra kötelezi a légitársaságokat, hogy áraikban pontosan tüntessék fel az adókat és egyéb illetményeket, amelyeket az utasoknak a jegyárban ki kell fizetniük.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.21. kedd, 18:00
Rigó Csaba Balázs
a Gazdasági Versenyhivatal elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×