eur:
386.98
usd:
356.05
bux:
68088.24
2024. május 19. vasárnap Ivó, Milán

Tényleg a szegecseken múlhatott a Titanic sorsa

Gyenge minőségű szegecsek okozhatták a Titanic óceánjáró közel száz évvel ezelőtti tragédiáját - állítja most megjelent könyvében két fémipari szakértő. A szerzők azt írják, hogy a Titanic gyártói szándékosan az olcsóbb alkatrészeket választották, és ezzel megpecsételték a hajó sorsát.

Vajon a versenyszellem és az emiatti kapkodás okozta a XX. század egyik legismertebb katasztrófáját? - merül a kérdés a Mi süllyesztette el valójában a Titanicot? című új könyv olvasójában.

A két szerző, Timothy Foecke, az amerikai Nemzeti Szabványügyi és Technológiai Hivatal fémipari szakértője, valamint Jennifer Hooper McCarty azt állítja, hogy pontosan tudja az okot: a Titanicot vízre bocsátó Harland and Wolff belfasti cég gyenge minőségű szegecseket használt fel a hajó építésénél, hogy alacsonyan tartsa a költségeket és gyorsan be tudja fejezni a projektet.

Jennifer McCarty a nagyhírű Johns Hopkins egyetem PhD hallgatójaként kezdett el foglalkozni a szegecsekkel. Szerzőtársával együtt alapos kutatást végzett a már évek óta ismert elméletről.

A könyv szerint a gyártó cég tudatában volt annak, hogy gyengébb minőségű szegecsek millióit rendelte meg, de azt nem tudhatta, hogy azok nem tartják majd egyben a léket kapott hajó testét.

McCarty Nagy-Britanniában bújta a cég archívumait, amelyek részletezték a hajógyári munkások oktatását és munkakörülményeit. Foecke közben a Titanic és más hajók szegecseit vizsgálta, és több ezer felvételt készített róluk.

Arra a megállapításra jutottak, hogy a hajótest különböző részein, különböző gyártóktól rendelt és különböző minőségű fémszegecsek tartották egyben a lemezeket. Az egyik típusnál felfedezték, hogy a szükségesnél 3-4-szer nagyobb volt benne egy olyan melléktermék aránya, amely miatt a szegecs nagy terhelés mellett eltörhet.

A kérdés nem az volt, hogy elsüllyedt volna-e a Titanic, hanem az, hogy milyen gyorsan. A szerzők szerint igenis tudatosan alkalmazták a gyengébb anyagot az építés során. Foecke ugyanis felfedezte, hogy a hajó orr- és tatrészén voltak a rosszabb minőségű szegecsek, míg közepén az erősebbek. A építők ugyanis attól tartottak, hogy itt éri nagyobb terhelés a hajótestet.

Csakhogy a Titanicnak az orra ütközött jéghegynek ama végzetes éjszakán, 1912-ben. A luxushajó katasztrófájában több mint 1500-an lelték halálukat. Az új könyv szerzői szerint azonban ha erősebbek lettek volna a szegecsek, akkor a Titanic lassabban süllyedt volna el, és elméletileg több embert lehetett volna kimenteni.

A Harland and Wolff tagadja az elméletet, és saját szakértője elemzésére utal, amely szerint az építés során a hajó egyes részeit nehezebb volt elérni az alkalmazott szegecselőgéppel.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Minden bejelentés számít a gyermekek online bántalmazása elleni harcban

Minden bejelentés számít a gyermekek online bántalmazása elleni harcban

A szabályozás területén megindult fejlődés Európa és Magyarország számára is kiemelten fontos, csak ez teremti meg a lehetőséget a gyermekek szexuális kizsákmányolásának feltárásához, és teszi lehetővé a gyermekek védelmét az online térben – mondta Varga Árpád, az NMHH gyermekvédelmi főosztályának elemzője.

Szuperhatalmak versengenek egymással azért, ami egyre keresettebb az egész világon

Rengetegféle chipet gyártanak világszerte, amelyek még inkább kompatibilisebbek azokkal a felhasználási területekkel, ahol félvezetőket használnak – mondta az InfoRádióban a chipek jelentőségéről és egyre hangsúlyosabb szerepéről elemzést író Tasnádi Zsombor. Arról is beszélt, hogy a legmodernebb chipeket a hadiipar is beveti, rakétarendszerek vezérléséhez használják.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.21. kedd, 18:00
Rigó Csaba Balázs
a Gazdasági Versenyhivatal elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×