A Tupperware csődöt jelentett, mivel az eladások csökkenése miatt válságos pénzügyi helyzetbe került - közölte a BBC. A túlélésért küzdő amerikai vállalat bírósági engedélyt kér ahhoz, hogy üzleteinek egy részét eladhassa, mert másképpen már nem tud talpon maradni.
Pedig a 78 éves cég olyannyira azonosult élelmiszer-tárolással, hogy az Egyesült Államokban sokan Tupperware-nek hívják az összes műanyag edényt. Bár a vállalat az elmúlt években felfrissítette termékkínálatát és a fiatalok felé fordult, mégsem tudott kiemelkedni a versenytársak közül.
A viharfelhők már tavaly gyülekezni kezdtek a cég felett,
amikor a vezetés bejelentette, hogy sürgősen új befektetőket kell találnia, különben elkerülhetetlenül be fog dőlni. Nagy előrelépés azonban nem történt, így a Tupperware részvényei folyamatosan vesztettek értékükből, míg aztán e héten már több mint 50 százalékos lett az árfolyamesés. Ezután közölte a cégvezetés, hogy a csődöt fontolgatják.
Ugyan a vállalat eladásai a Covid-járvány idején megugrottak - mivel a lezárások miatt sokan otthon főztek - ám ez még sem volt elég a kilábaláshoz. Hiába van jelen a Tupperware több mint 70 országban, a pandémia elmúltával a kereslet mindenütt csökkenni kezdett. Nőttek viszont a nyersanyagárak, a bérek és a szállítási költségek, ami a mérséklődő árbevétel mellett felemésztette a haszon nagy részét.
"Az elmúlt néhány évben a vállalat pénzügyi helyzetét súlyosan befolyásolta az egyre rosszabb makrogazdasági környezet"
- ismerte el a befektetőknek a vezérigazgató, Laurie Ann Goldman.
A Tupperware-t 1946-ban, Earl Tupper alapította, aki szabadalmaztatta az ételtároló dobozok légmentes lezárásának új módszerét. Akkoriban az is kuriózumnak számított, hogy a termékek gyártásához széles körben használtak műanyagokat, ami a légmentesen záródó fedelekkel együtt, segített hosszabb időn át frissen tartani az ételeket. Ez pedig óriási előnyt jelentett, hiszen abban az időben, sok család számára megfizethetetlen volt a hűtőszekrény.
De a márka igazi sikerét egy zseniális marketingesnek, Brownie Wise-nak köszönheti, akik egy addig teljesen ismeretlen értékesítési módszert talált ki. Az azóta multilevel marketing-ként elhíresült eljárás lényege az volt, hogy a zárható edényeket háziasszonyok ajánlgatták az ismerőseiknek. A saját otthonaikban szervezett Tupperware-partik annyira népszerűek lettek, hogy a vállalat egyeduralkodóvá vált a háztartási műanyag edények piacán.
De nem sokáig, mert a cég sikereit többen is megirigyelték. Így hamarosan megjelentek az utánzatok, amelyeket az egyre drágább Tupperware termékekhez képest jóval olcsóbban lehetett megvenni.
A kegyelem döfést aztán a kínai gyártóktól kapta meg az amerikai vállalat.
Persze az sem kedvezett a Tupperware-nak, hogy időközbe átalakultak a fogyasztási szokások, és a vásárlók az ételes dobozok esetében is egyre inkább az újrahasznosítható anyagokból - például üvegből, vagy rozsdamentes acélból - készülteket keresik.
"A Tupperware számára már egy ideje vége a bulinak " - nyilatkozta a BBC-nek a legnagyobb brit pénzügyi befektető cég, a Hargreaves Lansdown egyik vezetője. Susannah Streeter szerint a befektetők között az is sokat rontott a vállalat megítélésén, hogy a Tupperware hibásan közölte a 2021-es és 2022-es eredményeit.